دومین جشنواره منطقه ای ابن حسام ؛ 6 اسفند ماه

غریب دیار

مشمولی- با این که دومین جشنواره منطقه ای ابن حسام خوسفی ششم اسفند ماه برگزار می شود اما گلایه ها در زمینه این شاعر اهل بیت (ع) به گمنامی و غربتش در دیار خراسان جنوبی برمی گردد. 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان در نشست مشورتی با فرماندار، جمعی از مدیران، شهردار و اعضای شورای شهر خوسف با اعلام این که در ششم اسفند ماه، افتتاح دومین جشنواره منطقه ای ابن حسام در خوسف و اختتامیه آن در بیرجند برگزار می شود، گفت: ابن حسام از شعرای آیینی کشور است که در استان و کشور گمنام مانده است و دستگاه های فرهنگی و دانشگاهی در معرفی این شاعر اهل بیت (ع) کوتاهی کرده اند.
به گفته «مرادی»، جهاد دانشگاهی استان با تشکیل دبیرخانه و فرهنگسرا؛ پنج جشنواره استانی و یک مرحله منطقه ای برگزار کرده است که امسال دومین جشنواره منطقه ای را با همکاری مسئولان خوسف برگزار می کند تا قدمی در معرفی این شاعر به کشور و حوزه بین الملل بردارد. وی، خواستار راه اندازی مجتمع فرهنگی هنری ابن حسام در کنار آرامگاه و مجموعه فرهنگی تفریحی این شاعر شد و افزود: با راه اندازی این مجتمع و انجام تحقیقات و پژوهش و برگزاری کلاس های هنری در این مجتمع و تخصیص اعتبار از سوی استانداری می توان در معرفی این شخصیت بزرگ و شهرستان تلاش کرد و جهاد دانشگاهی هم به سهم خود کمک می کند.
بدون متولی
وی با انتقاد از نداشتن متولی و نورپردازی نامناسب آرامگاه، پیشنهاد راه اندازی صندوق حمایت از طرح توسعه ابن حسام را داد و اضافه کرد: به دلیل اعتقاد قلبی مردم خوسف به این شاعر، آرامگاه در شان و مقام او نیست و می توان با راه اندازی این صندوق در گسترش مجموعه و ایجاد امکانات مناسب از همه کمک گرفت. این مسئول یادآور شد: به منظور آشنایی و معرفی این شاعر و حوزه گردشگری خوسف، جهاد دانشگاهی هر سال و در هر ترم، تور یا اردوی یک روزه ابن حسام شناسی برگزار می کند و دانشجویان و استادان از این مجموعه و بافت تاریخی خوسف بازدید می کنند و با شرح حال و آثار این شاعر گمنام آشنا می شوند. وی، با اعلام این که ۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ابن حسام رسیده و در مرحله داوری است، گفت: جشنواره با حضور استادان و شاعران کشوری و استانی و تقدیر از برترین ها برگزار می شود.
«افتخاری»، مدیر فرهنگسرای ابن حسام خوسفی هم در این نشست، با اشاره به گمنام ماندن ابن حسام افزود: در بیرجند و مرکز استان هم این بی مهری دیده می شود و بسیاری از مردم و دانشگاهیان نیز حکیم نزاری را نمی شناسند یا از آرامگاهش خبر ندارند که وظیفه جامعه دانشگاهی و دستگاه های فرهنگی است در معرفی شاعران، بزرگان علم و ادب، علما و نخبگان تلاش کنند. 
یکی از شاعران خطه خوسف و عضو شورای اسلامی شهر نیز گفت: از سال 66 ابن حسام به عنوان شاعر معرفی شد و به همت جمعی از علاقه مندان به شعر، اشعارش در دیوانی به چاپ رسید و قبل از آن ناشناخته و فقط مورد احترام مردم خوسف بود. 
«رحیمی»، با بیان این که ابن حسام تابلوی درخشنده و نماد خوسف است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، با گلایه از کم کاری فرهنگی مسئولان افزود: نگاه فرهنگی مسئولان باید بر دیگر نگاه ها بچربد.
فرماندار هم با قدردانی از جهاد دانشگاهی که دو سال است پیگیر جشنواره منطقه ای ابن حسام است، با گلایه از نبود نگاه های استانی به خوسف گفت: ابن حسام تنها متعلق به این شهرستان نیست بلکه متعلق به استان و کشور است و آن طور که باید و شاید توجهی به این شاعر و آرامگاهش نشده است. «شفیعی»، از شهرداری و شورای اسلامی شهر و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست به منظور حفاظت از مجموعه و ایجاد اشتغال، مجوز ساخت یک باب مغازه فروش محصولات فرهنگی، سوغات محلی، دست بافت های سنتی و اقلام غذایی در حاشیه و در یکی از ورودی های مجموعه ابن حسام صادر کنند تا قبل از برگزاری جشنواره و پایان بهمن ماه آماده شود.
نماد ابن حسام
وی با اعلام این که نماد ابن حسام در حاشیه دهکده گردشگری خوسف توسط سرمایه گذار خصوصی در حال احداث است، از نبود تابلوی راهنما و معرفی این شاعر در ورودی های شهر انتقاد کرد و از شهرداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست در این زمینه اقدام کنند.
وی همچنین درباره راه های دسترسی به آرامگاه ابن حسام افزود: با برنامه ریزی انجام شده کمپ گردشگری گواب در حال ساخت است که گردشگر بعد از ورود به بافت تاریخی و سپس مجموعه ابن حسام و امامزاده سید ابوالقاسم (ع) روستای نصرآباد، در نهایت به دهکده گردشگری فاطمیه می رسد.
شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر و مسئول نمایندگی میراث فرهنگی هم در این نشست، آمادگی خود را برای معرفی یک نفر به عنوان نگهبان و راه اندازی مغازه در کنار مجموعه ابن حسام و نورپردازی اعلام کردند و خواستار برگزاری جشنواره در مکانی بزرگ شدند تا همه علاقه مندان بتوانند شرکت و از آن استفاده کنند.