توفان خسارت

گروه شهرستان ها- یک شنبه شب و بامداد روز گذشته توفان سهمگینی نقاط مختلف استان را در نوردید و خسارت هایی هم به بار آورد که از جمله آن ها می توان به قطع درختان، قطع برق در برخی نقاط، کاهش دید افقی و ... اشاره کرد و پایان بخش این توفان سهمگین، نزولات آسمانی برف و باران بود. بنا برگزارش «سدیدی»، از خضری دشت بیاض، بخشدار نیم بلوک گفت: توفان یک شنبه شب، خسارات جدی در برخی روستاها و نقاط شهری این بخش به همراه داشت طوری که به گلخانه ها، خودروها، تابلوهای اصلی، باغ ها و ... خسارت وارد کرد و برق برخی از نقاط بخش هم قطع شد. مهندس «خسروی» افزود: به دنبال این توفان بارش شدید باران نیز آغاز شد که تا حدودی گرد و غبار موجود در هوا راکاهش داد. مهندس«اسماعیلی»، شهردار خضری دشت بیاض هم اظهار کرد: در پی توفان خسارت جزیی به فضای سبز وارد شد و چندین درخت کهنسال هم از ریشه درآمد.
توفان بی سابقه
گزارش «باکمال»، از فردوس هم حاکی است که این شهرستان نیز یک شنبه شب توفانی را تجربه کرد که در50 سال گذشته بی سابقه بود. بنا بر این گزارش، این توفان با ریزگردهای بسیار زیاد همراه بود و دید افقی را به کمتر از 10 متر کاهش داد و سبب سقوط بیش از 120 درخت کهنسال در شهر و شکسته شدن تیر برق و قطعی برق دو ساعته در فردوس شد. شهردار فردوس هم از آب گرفتگی 12 باب منزل و واژگونی  بیش از 120 درخت کهنسال خبرداد و گفت : مأموران پس از توفان مشغول جمع آوری درختان قطع شده در معابر و تمیزکاری شهر شدند و با همکاری نیروهای امدادگر برای جلوگیری از خسارت بیشتر همچنان در تلاش هستند. مهندس« کاظمی»، میزان خسارت به تأسیسات شهری شامل جداول، نرده ها و دیوار برخی منازل که بر اثر سقوط درختان تخریب شده است و خسارت به  فضای سبز شهر را بیش از یک میلیارد تومان اعلا م کرد. مهندس «رئیسی»، معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار فردوس پس از بازدید از روستاها از وارد آمدن خسارت به مزارع کشاورزی روستایی، گلخانه ها، محورهای ارتباطی و شبکه های برق وآب روستایی خبر داد و گفت: جمع بندی میزان خسارت ریالی بعد اعلام می شود.گزارش «خسروی»، از سربیشه هم حاکی است، معاون برنامه ریزی فرماندار سربیشه، گفت: خسارت چندانی نداشته ایم فقط در چند نقطه روستایی قطعی برق رخ داد که مشکل رفع شد. «فراشی»، با بیان این که خسارت ها درحال بررسی توسط دستگاه های مربوط است، افزود: در سربیشه 20 و در مود 12 میلی متر بارندگی ثبت شد. بنابر این گزارش، برف برای دومین بار، روستاهای بخش مود از جمله اسفزار و چنشت را سفید پوش کرد.
«توسلی»، از طبس هم گزارش داد که  توفان و بارندگی یک شنبه و بامداد روز گذشته سبب 18 مورد آب گرفتگی، سه مورد حادثه رانندگی و 58 مورد شکستگی درختان در این شهرستان شد. بنابر این گزارش، بر اثر بارندگی های یک شنبه سد نهرین در آستانه سرریز شدن قرار گرفته است و جاده خرو نیز به دلیل طغیان سیلاب به طور کامل مسدود شد و رفت و آمد تا لحظه ارسال گزارش امکان پذیر نبود. به گزارش خبرنگار ما از خوسف، بارندگی های دو شب گذشته ،سبب آبگیری 30 درصد بزرگ ترین سازه آبخیزداری شرق کشور در این شهرستان شد.
امدادرسانی 480 نفر
مدیر کل مدیریت بحران استانداری هم گفت: در اثر توفان و سیل که از یک شنبه شب رخ داد به 480 نفر گرفتار، امدادرسانی شد که از این تعداد 17 نفر از مرگ حتمی نجات یافتند. «میرجلیلی»، با بیان این که هزار و 50 مسافر گرفتار، نیز اسکان داده شدند، افزود: 42 دستگاه خودرو نیز رهاسازی شد. وی با اشاره به این که 97 تیم عملیاتی و امدادی استان با توجه به فعال بودن این سامانه بارشی در آماده باش هستند، گفت: 28 گروه برای برآورد خسارت های ناشی از توفان و سیلاب امروز به شهرستان ها اعزام می شوند.