زیبا سازی دریک آینه

هفت سین در۱۱ شهر

گروه گزارش - با به شماره افتادن نفس های سال، جنب و جوش برای آراستن شهری باب میل شهروندان و از همه مهم تر آن هایی که مقصد را یکی از نقاط خراسان جنوبی برای نوروز 98 در برنامه قرار داده اند در پیشران های شهری یعنی شهرداری‌ها شدت بیشتری می یابد طوری که ممکن است نیروی‌های خدوم آن به صورت شبانه روزی برای آراستن و اجرای طرح ها و ایده های طراحان، آب و جارو کردن شهر و... در حال فعالیت باشند تا از هنر سکانداران شهری همزمان با نو شدن سال رونمایی شود. «خراسان جنوبی» نیز برای پاسداشت و ارج نهادن به تلاش این نیروها از 9 اسفند ماه با طرح این پرسش که مهم ترین برنامه های شهرداری ها برای نوروز 98 چیست، به گفت و گو با شهرداران 11 مرکز شهرستان استان پرداخت و خبرنگاران ما 10 روز بعد از آن یعنی 19 اسفند ماه با حضور میدانی پیگیر تحقق گفته های آن ها شدن و اکنون که در آخرین روزهای سال قرار داریم باز هم گشتی در شهرها زدیم تا بررسی آیا شهرها برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده است یا نه؟ هر چند برخی از ایده ها و برنامه ها در دقیقه 90 عملیاتی می شود تا شهروندان، مسافران و گردشگران نوروزی همزمان با نو شدن سال، شاهد رونمایی از آن باشند اما گزارش خبرنگاران «خراسان جنوبی»، حکایت از این دارد بیش از 90 درصد برنامه و ایده ها اجرایی شده و انجام کارهای باقی مانده نیز تا لحظه های پایانی سال ادامه می یابد تا شاهد نوروزآرایی متفاوتی در شهرهای استان باشیم.

گلکاری بولوارها و میادین
گلکاری بولوارها و میادین بیرجند با جدیت ادامه دارد تا قول شهری متفاوت را که مسئولان در نوروز 98 داده اند عملیاتی کنند. ابزار کار و تکاپوی نیروهای شهرداری برای گل آرایی، درختکاری، نور پردازی، رنگ کاری ، جدول‌کشی و ... در هر نقطه ای از شهر نشان از فعال بودن کارگاه های زیباسازی مرکز استان دارد. در برخی از بولوارها و میادین مرکز استان هنر آراستن آن تا حدودی بروز یافته است اما هنوز تا پایان کار و نو شدن سال باید منتظر ماند و دید که چه نمره ای می توان به شهردار مرکز استان داد. تزیین بولوارهایی چون زکریای رازی با گل های متنوع، اجرای بولوار، آسفالت معبر و کاشت درخت و گل در بولوارهای معلم، غفاری، پانزده خرداد و ... انجام شده است و میدان ها نیز با گل آرایی، روزهای زیبایی را تجربه می کنند. اما باز هم منتظر نو شدن سال و رونمایی دست هنر شهرداری بیرجند می مانیم و قضاوت را به شهروندان، مسافران و گردشگران بعد از هنرنمایی ها می گذاریم.
تغییرها در طبس
گزارش خبرنگار ما از نگین کویر، طبس هم حاکی از آن است که گلکاری ها، رنگ آمیزی بولوارها، دیوارنگارها، نصب المان و درختکاری ها تا حدودی به اتمام رسیده است. نکته جالب توجه در نصب المان های نوروز 98 در قلب تپنده گردشگری خراسان جنوبی این است که در میادین ورودی آن المان هایی نصب شده است که نشان از قابلیت های طبس دارد به عنوان مثال در یک میدان سبدهای حصیر بافی صنعت دست طبس و در میدان دیگری واگنی از قطار با انواع و اقسام مواد معدنی موجود در این شهرستان به چشم می خورد. بنابراین گزارش، باید گفت تا حدود بسیاری، سفره آرایی نوروزی شهرداری را در این شهر می توان به نظاره نشست و تغییرها را حس کرد به علاوه نماکاری های رواق میدان امام خمینی (ره) به عنوان یک پروژه مهم شهری ادامه دارد. اما برخی از شهروندان از این که شهرداری دیرتر پروژه تغییر درختان و تعویض خاک های میدان معلم این شهر را شروع کرده و  با به اتمام رسیدن سال هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است گلایه دارند.
نصب المان ها
بنا برگزارش خبرنگار ما از قاین در این نقطه ورودی استان که به نوعی پیشانی خراسان جنوبی به حساب می آید نیروهای شهرداری در حال اجرای برنامه های طراحان شهری هستند و المان هایی که شهردار قول نصب آن ها را داده بود جانمایی و نصب شده است. بنابراین گزارش، هر چند گلکاری ها و رنگ آمیزی جداول و ... در برخی از خیابان و بولوارها اجرا شده است اما هنوز به صورت شبانه روزی کارگران در حال انجام کارهای محوله هستند تا پایتخت طلای سرخ ایران را به زیبایی تمام بیارایند.
تغییر در میادین شهر
به گزارش خبرنگار ما، قول هایی که شهردار برای آراستن فضای شهری بشرویه داده بود عملیاتی شده است طوری که گلکاری ها در بولوارها به اتمام رسیده و میادین شهری هم به کلی تغییر کرده است به علاوه کارگاه المان سازی هم شبانه روز در حال ساخت المان هاست و مراحل نهایی ساخت المان ها در این کارگاه طی می شود. بنابراین گزارش، بشرویه مراحل نهایی برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی را طی می کند و تغییر و تحول ایجاد شده را مردم هفتمین شهر خشت و گلی جهان به خوبی احساس می کنند.
سربیشه آماده استقبال از مسافران
خبرنگار ما از سربیشه هم گزارش داد، المان هایی که شهردار قول داده بود در میادین نصب شده است و کارگران در حال نصب ساعت اذان گوی میدان طالقانی هستند. همچنین، سر در ایستگاه استقبال از بهار نصب و یک دیوار هم به صورت سنتی ایجاد شده است و کانکس هایی که قرار است نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی سربیشه در آن به فروش برسد منتقل شده اما هنوز به اتمام نرسیده است. گلکاری ها نیز انجام شده است و با گشت و گذاری در شهر می توان گفت تا شهر برای استقبال از مسافران نوروزی در دیار روستاهای شگفت انگیز استان آماده است.
کار در مرحله آخر
بنا برگزارش خبرنگار ما از سرایان، نصب المان ها، گلکاری، درختکاری، آسفالت خیابان ها و ... در شهر آب انبارهای خراسان جنوبی به اتمام رسیده و مقدمات کار برای پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی آماده است. بنابراین گزارش، تغییر و تحول ایجاد شده در آراستن فضای شهری را می توان به خوبی احساس کرد طوری که 90 درصد کارها آماده است و بقیه هم تا نو شدن سال به پایان می رسد.
رنگ و بوی بهار
به گزارش خبرنگار ما از حاجی آباد، مرزی ترین شهر استان و مرکز شهرستان زیرکوه نیز رنگ و بوی بهار به خود گرفته چرا که المان های وعده داده شده در نقاط مد نظر نصب شده و رنگ کاری و بوته کاری ها در بولوارها و میادین به اتمام رسیده است. اما هنوز این زیباسازی تا لحظه نو شدن سال ادامه دارد تا بهاری متفاوت در این شهر رقم بخورد.
خرده کاری های باقی‌مانده
گزارش خبرنگار ما از اسدیه دیار قلاع تاریخی استان یعنی مرکز شهرستان درمیان حاکی است قول های شهردار عملی و المان ها نصب شده است. همچنین آسفالت معابر و کاشت گل و گیاه به اتمام رسیده است و خرده کاری های باقی مانده تا لحظات پایانی سال به اتمام می رسد.
اقدام های تحسین برانگیز
«باکمال» از فردوس هم گزارش داد کار شهرداری در زیباسازی شهر، گل کاری و نقاشی های دیواری و نصب المان های نوروزی تحسین برانگیز
 است.
بنابراین گزارش، از اوایل اسفند ماه جنب و جوش مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر برای استقبال از مسافران نوروزی و البته افزایش میزان رضایت مندی شهروندان به طور کامل محسوس بود. اولین مولفه در زیبایی یک شهر نظافت آن است که شهرداری در این زمینه تلاش خود را به کار گرفته و با نظافت خیابان ها و کوچه ها بر زیبایی شهر افزوده است. به علاوه،  گلکاری در میادین و بولوارها و فضاهای سبز، نقاشی های دیواری که هنرمندانه انجام شده است و توجه هر بیننده ای را جلب  می کند، آسفالت معابر و لکه گیری، نصب المان های نوروزی و تابلو های راهنما، مبلمان شهری را به کلی تغییر داده است.
 مهندس« کاظمی»، شهردار فردوس از آمادگی کامل مجموعه شهرداری و ستاد هماهنگی خدمات سفر برای استقبال از مسافران نوروزی خبر داد.
سرزمین ابن حسام، مهیای نوروز
گزارش «مشمولی»، از خوسف هم حاکی از آن است که پس از ۱۷ سال گواب خوسف بر اثر بارندگی های اخیر پر از آب شده که شهرداری در آستانه سال نو نسبت به راه اندازی فعالیت قایق سواری در این دریاچه مصنوعی و منطقه گردشگری اقدام کرده است‌. شهردار خوسف گفت: راه اندازی و احداث پیست ماشین شارژی، احداث پارکینگ خودرو، ایمن سازی حاشیه و جانمایی و نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطراف دریاچه و منطقه جدید گردشگری گواب، روکش آسفالت خیابان باهنر یک، ایجاد غرفه عرضه محصولات فرهنگی، صنایع دستی و آثار خوشنویسی استاد نیک بین برگرفته از اشعار ابن حسام و نقاشی کودکان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مجموعه فرهنگی تفریحی ابن حسام، فعالیت های جدید شهرداری برای شهروندان و جذب گردشگران و مسافران است. «علیزاده»، آسفالت بولوار شهدای عبادی، ۲۳ هزار متر مربع آسفالت معابر مسکن مهر و لکه گیری های سطح شهر، کاشت انواع نهال توت تزیینی و گلکاری در میدان ها و بولوارها، رنگ آمیزی جداول ها، تعویض پرچم های گلزار شهدا و نصب پرچم های رنگی در میدان و بولوار امام خمینی (ره)، خط کشی معابر تازه آسفالت شده، زیباسازی لچکی های جایگاه سی ان جی و خیابان اورژانس، زیباسازی بولوار های ورودی شهید یوسفی و شهید چمران،  مرمت آب انبار قدیمی واقع در میدان امام رضا (ع) و تعویض پایه چراغ های بولوار شهدای عبادی و تامین روشنایی آن را از اقدام های ۲۰ روز گذشته اعلام کرد.
اجرای 90 درصد کارها
به گزارش خبرنگار ما، در دیار آسبادها و جنوبی ترین نقطه شهری استان، یعنی نهبندان ساخت المان ها در کارگاه المان سازی به اتمام رسید و تا حدودی 90 درصد کارهای مربوط به تزیین میادین و بولوارهای شهر به اتمام رسیده است. به علاوه، برنامه ریزی برای راه اندازی کاروان شادی انجام شده و آسفالت معابر هم پایان یافته است بنابراین نهبندان آماده استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.