سه هزارمین روز

انتشار روزنامه خراسان جنوبی
فرخ نژاد
شماره به شماره برای آنان که دست اندرکارند، برای آن هایی که منتظرند و برای افرادی که خو گرفته اند حکایت لحظه نیست. اهل فن خوب می دانند یک نشریه تا عدد شمارگانش را به چهار رقم می رساند به سال ها زمان نیاز دارد و مهم تر از انتشار، برآوردن انتظار مخاطبانی است که به آن اعتماد می کنند و کسب این اعتماد، فراتر از زمان و اعداد است. روزنامه خراسان جنوبی که همپای تاسیس استان، متولد شد در این مدت هم رشد کرد و هم به نوبه خود سبب رشد و توسعه استانی شد که نیازمند حمایت بود و هست حمایتی که رسانه ها پر و بالی برای دستیابی به آن شدند و البته به اذعان بسیاری، نقش روزنامه خراسان جنوبی در این همراهی، پر رنگ و درخشان بود.و اینک «خراسان جنوبی» به سه هزارمین شماره اش رسید جدا از مقطعی که در قالب ویژه نامه و ضمیمه روزنامه خراسان در اختیار مخاطبان قرار می گرفت. تداوم انتشار آن در شرایط مختلف و به ویژه سالیان اخیر و برهه ای که رسانه های مکتوب به دلیل شرایط خاص اقتصادی، کمبود کاغذ و ... دوران نه چندان خوشی را می گذرانند، موید نگاه خاص متولیان آن به این استان است تا روزنامه بتواند همچنان پای ثابت سند مکتوب توسعه خراسان جنوبی برای انتشار دغدغه ها، مطالبه های مردمی و زمینه سازی برای استانی توسعه یافته و ... باشد.در گذر از این سالیان با فراز و نشیب های متعدد گذشت سه هزارمین شماره روزنامه خراسان جنوبی پیش روی مخاطبان وفادارش است پس جا دارد به رسم قدرشناسی سراغی از آن هایی بگیریم که مشترک «خراسان جنوبی» و از مخاطبان پر و پا قرص این نشریه استان هستند و به طور خاص و ویژه اخبار، گزارش ها، دغدغه ها و مطالبه های مردمی، توانمندی ها و... خراسان جنوبی را از این طریق پیگیری می کنند.
اقبال از سیاست و اقتصاد
سال هاست که مشترک روزنامه خراسان است اما زمان دقیق آن را به خاطر ندارد ولی از وقتی که خراسان جنوبی تشکیل شد در کنار اشتراک روزنامه خراسان، «خراسان جنوبی» را که به نوعی فرزند آن به حساب می آید مطالعه می کند.«کوزه گران»می‌گوید: آن چه از مطالبی که در روزنامه خراسان جنوبی منتشر می شود و مورد اقبال اوست، بیشتر خبرها و گزارش های سیاسی و اقتصادی است طوری که وقتی صبح ها روزنامه را ورق می زند ابتدا سراغ این خبرها می رود و بعد مطالب دیگر را مطالعه می کند. به نظر این مشترک پر و پا قرص، نوع مطالبی که در روزنامه منتشر می شود نظر مخاطب را جلب می کند و او نیز از نوع خبرها و گزارش ها رضایت دارد و آن را با مذاقش سازگار می داند. اما خواسته اش این است که بیش از این ها به توانمندی ها و موضوع های فرهنگی در این روزنامه پرداخته شود چرا که به نظرش این نوع مطالب هم جذاب است.
مباحثه در لابی هتل
بیشتر آن هایی که به لابی هتل، رفت و آمد دارند مطالب روزنامه را می خوانند و درباره برخی از خبرها و گزارش ها که جذاب تر است با یکدیگر به مباحثه می پردازند. «بهدانی»حدود یک دهه است که مشترک «خراسان جنوبی» است، هر چند شاید به دلیل مشغله کاری موفق به مطالعه همه مطالب آن نشود اما به طور حتم تیترهای روزنامه و صفحه اول آن را از نظر می گذراند و گاهی برخی مطالب را مطالعه می کند. 
او از این که در لابی هتل، این روزنامه خواهان دارد و بسیاری از مسافران به دنبال «خراسان جنوبی» هستند، می گوید و ادامه می دهد: حتی برخی از مسافران مطلب خاصی را که مورد توجهشان قرار می‌گیرد با خود می برند. به گفته او دلیل این که روزنامه خراسان جنوبی، خواهان دارد این است که بیشتر به مطالبه های مردمی می پردازد و صفحات خاصی مانند شهرستان ها دارد و مسافرانی که از دیگر نقاط استان مهمان این شهر هستند مطالب مربوط به منطقه خود را دنبال می کنند.
ستون پر مخاطب حرف مردم
یکی از کاسب های بازار بیرجند است و سابقه اشتراکش به ابتدای دهه 70 آن هم به اشتراک روزنامه خراسان برمی گردد اما از زمانی که «خراسان جنوبی»، همزمان با استقلال استان منتشر می شود این روزنامه را هم مطالعه می کند و چون همیشه مشتری دارد فقط خود او مخاطب آن نیست بلکه مشتری ها و برخی از کاسب های دیگر بازار هم برای مطالعه مطالب این روزنامه به مغازه اش می آیند. بنا به گفته «کریم پور»، تنوع مطالب در این روزنامه سبب شده تا هر فردی هر آن چه را باب میلش است بیابد اما خود او بیشتر مطالب سیاسی را دنبال می کند. این مشترک قدیمی روزنامه انعکاس مطالبه های مردمی را در روزنامه به ویژه در ستونی با نام حرف مردم، بسیار خواندنی و پر مخاطب می داند اما این گلایه را از مسئولان دارد که کمتر حاضر می شوند پاسخ گوی خواسته های مردمی باشند. او مثال هایی در این باره می زند که گلایه هایی را درباره افرادی که با دست فروشی سد معبر می کنند و جلوه ای نه چندان زیبا را برای بازار بیرجند رقم می زنند به روزنامه پیامک کرده اما شهرداری حاضر به پاسخ گویی نشده است. به گفته وی، برخی مسئولان گویا به دنبال تعریف و تمجید از خودشان هستند و اگر گلایه و مطالبه ای مطرح شود آن ها را می گزد و حاضر به پاسخ گویی نیستند.
جای خالی برخی صفحات
خودش، مشترک خانگی روزنامه های خراسان و خراسان جنوبی است و برای داروخانه اش نیز «خراسان جنوبی» را مشترک شده است و هر روز عده ای از مراجعانی که برای خرید دارو می آیند این روزنامه را مطالعه می کنند. به گفته دکتر «نصیری» مطالبه های مردمی بیش از دیگر مطالب خواننده دارد هر چند خود او بیشتر به دنبال مطلب علمی و اقتصادی در روزنامه است. حدود هشت سال است که مشترک «خراسان جنوبی» است و بیشتر هم مطالب علمی مورد اقبال اوست هر چند به طور حتم ستون حرف مردم و مطالبه های مردمی را در صفحه گزارش مطالعه می کند. به گفته او، جای صفحاتی مانند کودک، روستا، میزگرد و ... مدتی است که در این روزنامه خالی است و کاش با سبک و سیاق دیگری این صفحات که خواننده های خاص خود را داشت برمی گشت.به گفته یک استاد دانشگاه و مشترک «خراسان جنوبی»، رنگ مطالبه گری و مردمی بودن این روزنامه بر دیگر رسانه ها غالب است. دکتر «بخشی»، به طور حتم صفحه هایی مانند گزارش را که بیشتر به این موضوع ها می پردازد مطالعه می کند و رویه خراسان جنوبی در پیگیری موضوع هایی که توسعه استان را در پی دارد بیشتر می پسندد و مطالعه این نوع مطالب برایش در اولویت است. 
«خراسان جنوبی»؛ مردمی
20 سال است که مشترک روزنامه خراسان و 15 سال است که مشترک «خراسان جنوبی» است همانند فامیلش که «فرخنده» است انتشار سه هزارمین شماره خراسان جنوبی را تبریک می گوید و از نوع مطالبی که در این روزنامه منتشر می شود ابراز خرسندی می‌کند چرا که نیاز مخاطب را پاسخ می دهد. به گفته او مردمی و مطالبه گر بودن این روزنامه بر دیگر رسانه ها می چربد به همین دلیل مشتری پر و پا قرص آن است و هر روز این روزنامه را مطالعه می کند.با همه این ها «خراسان جنوبی» همان طور که از اولین شماره با هدف کمک به توسعه این استان جدید پا به عرصه گذاشت و تا امروز که سه هزارمین شماره خود را پشت سر می گذارد همچنان نگاهش را به همان سمت و سو دنبال می کند تا رسالتش را در قبال مردمان این سرزمین ایفا کند.