گزارشی از رقابت های پارکور قهرمانی کشور در بیرجند

خودنمایی پارکورکاران استان در قامت میزبان

ورزشکار استان، نایب قهرمان شد

زهرا قربانی
 نوجوان هستند و سرشار از انرژی. جست و خیزهای شان تماشایی است، در نگاه اول عبور از موانع برای تماشاگران ساده است اما وقتی در عمل، بدن های آماده را می بینند برای تماشای ادامه مسابقه مشتاق تر هستند. پارکورکاران نوجوان در سریع ترین زمان ممکن با استفاده از تکنیک ها و کاربردی ترین شیوه حرکتی و با کمترین انرژی مصرفی، از موانع عبور می کنند تا از رقبای خود پیش بیفتند. آن ها که هنر حرکت را خوب فرا گرفته اند پدید آورنده صحنه های جذاب و پر هیجان از این هنر زیبا در مسابقات پارکور قهرمانی کشور در بیرجند می شوند تا جایی که جمعیت زیادی به تماشای این هنر زیبا می نشینند. به گزارش خبرنگار ما، برای میزبانی این دوره از مسابقات، در مدت 20 روز با تلاش و کوشش ورزشکاران، مربیان و اعضای هیئت ژیمناستیک استان و بدون حمایت دیگر نهادها؛ وسایل لازم تهیه و در قسمتی از پارک توحید نصب شد و این همدلی و همراهی در طول مسابقه نیز ادامه داشت طوری که آن ها در روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته برای شرکت کنندگان اولین دوره رقابت های پارکور قهرمانی زیر 17 سال کشور سنگ تمام گذاشتند.
رشته ای که دیده نمی شود!
در این میان، «صادق اصلاح» از پارکورکاران بیرجند توانست در بخش اسپید این رقابت ها نایب قهرمان شود. او در حالی که همراه دیگر هم تیمی هایش در حال تغییر موانع به منظور آماده شدن فضا برای فری استایل است، از سطح بالای این رقابت ها در مقایسه بامسابقاتی  که در گذشته شرکت کرده است، سخن می گوید و کیفیت و قضاوت این رقابت ها را بسیار خوب و بدون نقص می داند. دو سال است پا به این رشته ورزشی گذاشته است، از حضور ورزشکاران صاحب نامی از مشهد، شیراز و دیگر نقاط ایران در این رقابت ها صحبت می کند و بر این عقیده است که همین موضوع بر افزایش سطح رقابت ها تاثیر زیادی داشت. او البته به مشکلات ورزشکاران این رشته در بیرجند هم اشاره می کند و از این که آن طور که باید این رشته ورزشی دیده نمی شود، گلایه می کند. «امیر حسین براتی» هم ورزشکار دیگر بیرجندی همراه تیم در این رقابت ها با اشاره به سطح بالای رقابت ها از امکانات کم و نبود فضا برای فعالیت در این رشته و کم توجهی به آن در مرکز استان صحبت و اظهار امیدواری می کند که این میزبانی، زمینه ساز بهبود شرایط این رشته ورزشی باشد.
میزبانی عالی
در کنار آن ها «علی شرقی» از ورزشکاران مشهدی از میزبانی عالی بیرجند و نظم و انسجام در روند برگزاری این رقابت ها ابراز رضایت می کند و این میزبانی را در مقایسه با رقابت های بندر عباس که چندی پیش برگزار شده  است خیلی بهتر می داند. او معتقد است پارکور با این که رشته ای جوان پسند است اما محدودیت سنی ندارد و به دلیل تخلیه هیجان، ترشح آدرنالین بدن زیاد می شود و زمانی هم که فردی این رشته ورزشی را انتخاب کند دل بریدن از آن سخت است.«جمال سلیمانی» شرکت کننده خوزستانی در اظهار نظری مشابه، با اشاره به برگزاری این رقابت ها در بهترین شرایط، از ظرفیت های زیاد این رشته در بیرجند می گوید و بر این عقیده است که در این رقابت ها استعدادهای زیادی از بیرجند حضور داشتند که امید است با حمایت؛ شرایط رشد و شکوفایی آن ها فراهم شود. «مهدی شعنایی» شرکت کننده 12 ساله آبادانی هم که سه سال از فعالیت اش در فری استایل می گذرد، برگزاری این رقابت ها را با بهترین شرایط توصیف می کند.
رقابت 16 استان
ناظر مسابقات و مسئول امور استان های فدراسیون ژیمناستیک نیز با اشاره به این که مسابقات پارکور قهرمانی زیر 17 سال کشور با حضور 16 استان، 20 تیم و در مجموع 104 ورزشکار در دو بخش سرعت و فری استایل به میزبانی بیرجند برگزار شد، می گوید: در این رقابت ها افزون بر استعدادیابی، به دنبال حمایت بیشتر مسئولان از این رشته جذاب بودیم و امیدواریم که با معرفی بیشتر این رشته از طریق رسانه ها، بخش خصوصی برای افزایش باشگاه های اختصاصی پارکور پیش قدم شود و بتوانیم با همکاری فدراسیون به سمت حرفه ای شدن این رشته ورزشی گام برداریم و تیم ها را به رقابت های آسیا و جهان اعزام کنیم. «ملائکه» از تلاش های هیئت ژیمناستیک استان برای میزبانی خوبی که در این دوره از رقابت ها داشته است، قدردانی و اظهار می کند که داورهای انتخاب شده همه حرفه ای و از قدیمی های پارکور بودند و رقابت ها در کمال آرامش و نظم و انسجام برگزار شد.
قول مدیران برای حمایت
رئیس هیئت ژیمناستیک استان هم که در مصاحبه های قبلی از میزبانی این رقابت ها در فضای باز بدون کمک دیگر نهادها گلایه داشت، به هزینه بالای 50 میلیون تومان برای این رقابت ها اشاره می کند و از روزنه های امید برای حمایت صحبت به میان می آورد و از این که در تماس تلفنی مدیر سازمان مدیریت برنامه ریزی استان قول تامین هزینه های این رقابت ها و همچنین مدیر کل ورزش و جوانان قول حمایت را داده است. «بیابانی» از همکاری معاون عمرانی شهرداری بیرجند برای برگزاری این رقابت ها قدردانی می کند و با اشاره به فعالیت پارکور از یک سال و نیم پیش در استان و پرورش مربی و داور در این رشته، از مسئولان می خواهد با توجه به هزینه 25 میلیون تومانی برای ساخت ست تجهیزات پارکور، فضایی را برای نصب این تجهیزات در اختیار هیئت قرار دهند.
ورزش کم هزینه
رئیس شاخه پارکور فدراسیون ژیمناستیک نیز با اشاره به قابلیت های این رشته ورزشی و کاربرد آن در بخش های مختلف، از هزینه های پایین برای فعالیت در این رشته می گوید که با تهیه یک لباس و کفش ورزشی سبک و یک سری موانع که می تواند طبیعی باشد، جوانان در این رشته فعالیت می کنند. «مومنی» ماهیت اصلی این رشته ورزشی را کمک به دیگران بیان می کند و می افزاید: به همین دلیل بسیاری از حوزه ها نظیر نیروی مسلح، آتش نشانی و جمعیت هلال احمر علاقه مند به ورود و سرمایه گذاری در این رشته ورزشی هستند. از سویی برای رشد این رشته تعاملاتی با آموزش و پرورش و دانشگاه ها و دیگر نهادهای آموزشی داشتیم تا بتوانیم به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده کنیم .وی هدف از برگزاری این رقابت ها را شناسایی استعدادها و به دنبال آن حضورشان در تیم های ملی و آمادگی برای حضور در رقابت های المپیک بیان و با اشاره به استعدادهای ایران، یکی از مراکز مستعد این رشته را خراسان جنوبی اعلام می کند و بر این عقیده است که استان های قوی هم از نظر فنی و هم از لحاظ فرهنگی می توانند الگویی برای توسعه این رشته در دیگر نقاط کشور باشند. او با تاکید بر حمایت از خراسان جنوبی برای رشد این رشته، آمادگی برای راه اندازی اولین پارک پارکور ایران در بیرجند را در صورت فراهم کردن شرایط اعلام می کند.به گزارش خبرنگار ما، در پایان این رقابت ها که سه شنبه شب برگزار شد، در بخش سرعت، صادق اصلاح از خراسان جنوبی بعد از ورزشکار چهارمحال و بختیاری، نایب قهرمان شد و در بخش فری استایل؛ ورزشکاران استان مقامی به دست نیاوردند و کاپ اخلاق این دوره از مسابقات هم به خراسان جنوبی اهدا شد.