شاخه گل خداقوتی فرماندار و مسئولان به بازاریان

کرکره گلایه ها در بازار بیرجند بالا رفت

انصاری

گرانی اجناس، تخفیف های غیر واقعی برخی فروشگاه ‌ها، قبضه بازار توسط بعضی افراد غیر ایرانی، عوارض شهرداری و ایمن نبودن بازار در برابر آتش سوزی، دست فروشان و مالیات، بخشی از درددل های برخی کاسب های بازار بیرجند بود که روز گذشته چاشنی خدا قوتی فرماندار، فرمانده ناحیه سپاه بیرجند و رئیس بسیج اصناف سپاه استان به بازاریان بود.در این دیدار چند ساعته که شاخه گلی به رسم خسته نباشید تقدیم جمعی از فروشندگان در بازار بیرجند شد، «ناصری» پس از اقامه نماز ظهر در مسجد الرسول (ص) بازار، پای صحبت های تعدادی از بازاریان نشست. یکی از کاسب ها مدعی شد 80 درصد مدیران، کالاهای خود را از داخل استان خریداری نمی ‌کنند و حتی نام آن ها را می دانم که هر یک از کجا خرید می‌کنند. گلایه دیگر او این بود که چرا بازار بیرجند با قدمتی طولانی، هنوز سیستم ایمنی مناسبی ندارد؟
جولان غیر ایرانی ها
دیگر کاسب از قبضه شدن بازار توسط افراد غیر ایرانی گفت که بارها این موضوع را به مسئولان گزارش کرده اما کسی دلسوز نبوده است. او برای اثبات ادعایش اظهار کرد که فقط کافی است یک جمعه، وارد بازار بیرجند شوید و ببینید که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد توسط برخی افراد غیر ایرانی به راحتی به فروش می رسد. افزون بر این، قصه دست فروشان و سد معبرشان هم قوز بالا قوز است. وی همچنین مدعی شد عده ای از افراد غیر ایرانی در بازار سکه و طلا هم ورود کرده اند و با خرید حجم زیادی طلا و سکه، بازار سیاه راه می ‌اندارند اما کاش فعالیت شان فقط به همین صنف ختم شود، این افراد در دیگر صنف ها ورود کرده اند، حتی یکی از دلایل گرانی اجاره خانه ‌ها همین افراد هستند زیرا چند نفر همراه با هم خانه ای را با اجاره زیاد کرایه می ‌کنند.دیگر بازاری بیرجند با صدای بلند از برخی فروشگاه‌ های بزرگ شهر سخن به میان آورد چرا که به نظر او تخفیف های غیر واقعی را تبلیغ می ‌کنند، آیا این فروشگاه‌ ها از انبارهای اقوام شان اجناس را خریداری می‌ کنند که می توانند 50 درصد تخفیف دهند؟ و اگر این طور است آدرس انبارها را به ما هم بدهند.کاسب دیگری هم از افزایش سرسام آور عوارض شهرداری گفت و ادامه داد: چرا دوربین های بهداشت، روی دست فروشان بازار زوم نمی کند؟ آن هایی که پشت سرویس های بهداشتی شیرینی خشک، میوه، خرما و ترشی به فروش می‌رسانند! او گفت: آقای مسئول، دوربین نظارت شما کجاست وقتی که بیشترین مالیات در بیرجند دریافت می‌شود در حالی که هم صنف‌ های ما در تهران یک صدم مالیات ما را پرداخت نمی‌ کنند.
جلسه برای ایمنی بازار
اما در برابر درددل های کسبه، فرماندار گفت که هفته آینده جلسه ای با شهرداری برای ایمنی بازار برگزار می شود و برای حضور افراد غیر ایرانی و مشکلاتی که ایجاد شده اقداماتی در حال انجام است. «ناصری» اظهار کرد: به فروشگاه‌ های بزرگ اعلام شد باید تولیدات استان در سبد فروشگاه ‌ها قرار گیرد و بررسی شود چرا قیمت یک نوع محصول مشخص در نقاط مختلف؛ چه فروشگاه‌ های بزرگ و چه مغازه‌ها متفاوت است؟