رویداد

اولین حجاج استان 4 شهریور برمی گردند                
ثبت نام پیاده روی اربعین از نیمه شهریور

قاسمی-  دو هزار و 500 نفر از استان، امسال در سفر معنوی حج شرکت کردند و حاجی شدند که برگشت اولین کاروان آن ها بر اساس اعلام جانشین مدیر حج و زیارت استان از چهارم شهریور خواهد بود و تا هشتم شهریور ادامه می یابد. به گفته «عباسی»، اگر پرواز برگشت تاخیر نداشته باشد اولین کاروان حجاج ساعت 2 بامداد چهارم شهریور در فرودگاه بیرجند به زمین می نشیند البته در میان کاروان حجاج استان، یک گروه هم زائرانی از خراسان رضوی هستند که از بیرجند عازم این سفر معنوی شدند. وی همچنین از پیش ثبت نام الکترونیکی و حضوری برای اعزام به سفر اربعین خبر داد و افزود: زائرانی که از نیمه شهریور تا هفتم مهر، برای سفر اربعین اقدام کنند نیازی به دریافت روادید ندارند اما باید در سامانه سما ثبت نام کنند.

توفان و گرما مانع افزایش تولید عناب شد
استان با تولید 98 درصد عناب کشور یکه تاز است البته توفان، تگرگ و گرمای تابستان خسارت های زیادی به این محصول راهبردی باغی وارد کرد تا جایی که میزان تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت نگه داشت. آن طور که معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت عناب در استان 3 هزار و 600 هکتار است و از این سطح 200 هکتار دیم است. پیش بینی «رضایی» بر این است که همانند سال گذشته 6 هزار تن عناب از باغ های استان برداشت شود. او تعداد بهره برداران این حوزه را 9 هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: عملکرد تولید در هر هکتار کاشت آبی 2 تن و 400 کیلو گرم و کاشت دیم 600 کیلو گرم است و بیشترین سطح زیر کاشت عناب استان به ترتیب به خوسف، بیرجند و سربیشه اختصاص دارد. به گفته  وی، برداشت عناب از اواخر مرداد آغاز می شود و به دلیل وزش بادهای شدید و ریزش گل ها، گرمای هوا و زودرس شدن عناب، تولید این محصول افزایش نداشته است.

نظارت بر مجتمع های بین راهی تا شهریور
به منظور ارتقای خدمات ‌رسانی به مسافران، در قالب طرح فشرده از 22 خرداد از مجتمع‌ های خدماتی رفاهی جاده ‌های استان به صورت پیوسته بازدید شد و این کار تا پایان شهریور ادامه دارد. «قاسمی» معاون مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: به این منظور لزوم نظافت کامل نمازخانه‌ها، سرویس‌ های بهداشتی، تامین سرمایش اماکن داخل مجتمع‌ ها، تامین آب داخل سرویس ‌ها، آماده‌ سازی مکانی برای مادران و نوزادان، امکان دسترسی آسان جانبازان و معلولان به اماکن داخل مجتمع و حضور دایمی مدیر داخلی مجتمع در محل؛ به مالکان  ابلاغ و بر آن تاکید شد.