پسته کاران بشرویه خندان نیستند

باغداران 500میلیارد تومان خسارت دیدند

پورغزنین- انصاری- هزار و 76 پسته کار در بشرویه این روزها در حال برداشت طلای سبز در قطب تولید این محصول در استان هستند اما پسته کاران چندان رضایتی از میزان برداشت ندارند چرا که درختان، پربار نیست و به آن ها لبخند نمی زند. باغ های پسته ای که نتیجه سال ها تلاش و زحمت کشاورزان است و در بیشتر مواقع تنها ممر درآمد آنان محسوب می شود امسال هم مانند سال قبل آن ها را دلسرد کرده است  و پسته کاران با کاهش 80 درصدی تولید محصول پسته مواجه هستند.
پسته های معیوب
یکی از پسته کاران بشرویه گفت: سال های قبل از هر هکتار، 7 تن پسته خشک برداشت می کردیم که بعد از خشک شدن به حدود 2 تا 3 تن می رسید. «علی نیا»، ادامه داد: امسال در خوش بینانه ترین حالت، شاید حدود یک تن برداشت شود که در هر تن فقط 200 تا 300 کیلو گرم عایدی دارد و البته همین ها هم پوچ و آفت زده است. «هادی پور»، باغدار دیگر بشرویه ای گفت: از ابتدای مهر، برداشت پسته را آغاز کرده ایم اما درختان محصول چندانی ندارد. او از هزینه های بالای کود، سم و دیگر موارد مربوط به داشت محصول پسته گفت و ادامه داد: با تاسف در این وضعیت حتی هزینه های زمان داشت محصول به دست نمی آید و بسیار متضرر شده ایم.
کارگران بیکار
باغ های بدون پسته، چندین کارگر روزمزد را از کسب درآمد محروم کرده است  و آن طور که «اکبری» از باغداران بشرویه گفت ؛ سال های قبل حدود 30 نفر در باغ برای برداشت پسته مشغول کار می شدند اما این تعداد به حدود 10 نفر کاهش یافته است. «محمدی»، از کارگران روز مزد هم به وضعیت نابه سامان اشتغال در فصل برداشت پسته اشاره کرد و ادامه داد: سال های قبل حدود دو ماه در باغ های پسته مشغول به کار بودیم اما امسال به 10 روز هم نمی رسد.
کم شدن کمیت و کیفیت
بشرویه 9 ترمینال ضبط پسته دارد که کاهش تولید محصول، رونق را از ترمینال های این شهرستان هم گرفته است. «هادی غیبی»، مسئول فنی دستگاه بوجار ترمینال ضبط پسته از کاهش کیفیت پسته گفت و افزود: روزانه بین 4 تا 5 تن ورودی پسته به ترمینال است که از این میزان 60 تا 70 درصد آن پوچ است. «روحبخش» ترمینال دار دیگر این شهرستان اظهار کرد: افزون  بر کاهش کیفیت، پسته از  نظر  کمیت نیز کاهش داشته است طوری که سال گذشته ورودی این ترمینال روزانه هزار تن بود و امسال به 100 تن کاهش یافته است. او، از کاهش قیمت پسته و صادرنشدن آن به دلیل کاهش کیفیت خبر داد.
کاهش 70 درصدی تولید
مدیر جهاد کشاورزی بشرویه نیز از کاهش 70 درصدی برداشت پسته خبر داد و گفت: عوامل طبیعی چون باران در زمان تلقیح و آفتاب سوختگی، سبب کاهش تولید این محصول شهرستان شد. «سرچاهی»، با اشاره به این که سطح زیرکشت پسته در بشرویه 7 هزار و 260 هکتار و از این میزان 4 هزار و 500 هکتار بارده است، افزود: سال گذشته عملکرد شهرستان در هر هکتار برداشت هزار و 620 کیلوگرم بود که امسال به 400 کیلوگرم رسیده است. او با پیش بینی برداشت هزار و 800تن پسته به ارزش 90 میلیارد تومان از باغ های بشرویه اظهارکرد که امسال 2 هزار و 210 هکتار از باغ های شهرستان بیمه است. باغداران 500 میلیارد تومان خسارت دیدند و کارشناسان بیمه خسارت 45 درصدی به باغ ها را تایید کرده اند.
فردوسی ها ناراضی از قیمت
به گزارش «خراسان جنوبی»، پسته کاران فردوسی هر چند روز های خوب و پر کاری را سپری می کنند اما برخی از آن ها از قیمت موجود، رضایت چندانی ندارند. مدیرجهاد کشاورزی فردوس، گفت: در زمان برداشت پسته روزهای پر کاری برای پنج  ترمینال ضبط این محصول رقم می خورد که این فعالیت، زمینه اشتغال خوبی را فراهم می کند. «سلیمانی»، پیش بینی کرد: از 4 هزار و 650 هکتار سطح زیر کشت پسته در فردوس، 2 هزار و 700تن محصول برداشت و حدود 240 میلیارد تومان عاید بهره برداران شود. او، به پسته کاران توصیه کرد: به دلیل این که قیمت خرید چندان مناسب نیست پسته برداشتی را پس از پوست کنی، نگهداری کنند تا در زمان مناسب تری به فروش برسانند.