خریداران و فروشندگان از خرید اینترنتی می گویند

فروش آنلاین، خرید آفلاین

زهرا قربانی –شیوع ویروس کرونا و توصیه به در خانه ماندن ها بر بسیاری از کسب و کارها تاثیر منفی گذاشته است اما در مقابل برخی از کسبه با ارائه خدمات غیر حضوری برای به حداقل رساندن حضور مردم در شهر و خارج نشدن آنان از خانه به نوعی، کار و کاسبی خود را هم از رونق نینداخته اند. در این فهرست، می توان به رستوران ها، فروشگاه های مواد غذایی، نانوایی ها و حتی پوشاک، لوازم یدکی و ماشین آلات کشاورزی و ... اشاره کرد که به تبلیغ برای خدمات اینترتی با توجه به کم شدن حضور مشتریان می پردازند. در کنار این امسال با شیوع کرونا امکان خرید اینترنتی چند کالای تنظیم بازار هم فراهم شد اما با وجود این هنوز این روش خرید بین مردم چندان شناخته شده نیست و به اعتقاد بسیاری از گردانندگان آن استقبال شهروندان را شاهد نبوده اند.
ترجیح به خرید حضوری
یکی از شهروندان بر این عقیده است شاید کالای تحویلی به ویژه در موادی نظیر میوه، مورد تایید نباشد و مجبور شوم دوباره همین مسیر را طی کنم بنابراین ترجیح می دهم خریدم حضوری باشد. شهروند دیگری اجرای این طرح را برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری و تامین اقلام مورد نیاز مردم در خانه، مناسب ارزیابی می کند و از شهروندان می خواهد با اعتماد به اصناف آنان را همراهی کنند. «شریفی» از فروشندگان مواد غذایی که اقدام به فروش اینترنتی در محدوده مغازه اش کرده است و برخی اجناسش را با تخفیف به مشتری ها ارائه می کند و برای ارسال اجناس هم مبلغی دریافت نمی کند اما از استقبال اندک مردم از این طرح گلایه دارد و دلیل آن را تبلیغات اندک می داند.
مزایای سفارش آنلاین
«شمس آبادی» فروشنده یکی از سوپر مارکت ها هم با اشاره به این که این طرح را با هدف ماندن شهروندان در خانه، اجرا کرده است، می گوید: به طور میانگین، روزانه پنج نفر برای استفاده از این نوع خدمات تماس می گیرند. میوه فروشی نیز که از طریق فضای مجازی به مشتری هایش برای خرید پاسخ می دهد، می گوید: افرادی برای اطلاع از روند خدمات رسانی تماس 
می گیرند و سفارش هایی هم دارم .«محمدی» پیک رایگان را از مزایای سفارش های آنلاین خود اعلام می کند و ادامه می دهد: این تجربه را در مغازه دیگرم قبل از شیوع کرونا داشتم که نتایج خوبی داشت.
یکی از فروشندگان پوشاک هم که برای فروش محصولش به صورت آنلاین اقدام کرده است می گوید: اجناس با توجه به این که هزینه ارسال دریافت نمی شود بدون تخفیف ارائه می شود. «ایوبی» که از استقبال شهروندان، رضایت ندارد تبلیغات اندک را دلیل این موضوع می داند و ادامه می دهد: با توجه به شرایط بازار، امکان تبلیغات بیشتر وجود ندارد.
نظارت آسان تر بر فروشگاه های اینترنتی
اما رئیس سازمان صمت با تاکید بر این که فروشگاه های اینترنتی از حداکثر ظرفیت خود در ارائه خدمت به شهروندان استفاده کنند ، می گوید: اصنافی در این میدان موفق هستند که خدمات مناسب و با کیفیت تری به مردم ارائه کنند. «شهرکی» با اشاره به این که نظارت بر توزیع و قیمت کالاهای عرضه شده در فروشگاه های اینترنتی به مراتب دقیق تر و آسان تر از مراجعه حضوری بازرسان است، می افزاید: مردم می توانند هر گونه انتقاد یا شکایتی از این فروشگاه ها را به سامانه 124 گزارش کنند.