گزارش خبری

مرکز ترک اعتیاد متجاهران در خماری وعده ها

حسین قربانی – حضور گاه و بیگاه معتادان متجاهر در بعضی از معابر شهر بیرجند با وضعیت بسیار نامناسب در این روزها
به دلیل آسیب هایی که به دنبال دارد نگرانی هایی را برای شهروندان به وجود آورده است. این درحالی است که چندی پیش در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که به ریاست رئیس کل دادگستری برگزار شد، ضرورت راه اندازی مرکز ماده 16 برای جمع آوری ، نگهداری و درمان معتادان متجاهر مورد تاکید قرار گرفت و دستگاه های مربوط موظف شدند تا با مشخص کردن مکانی برای این منظور اقدامات لازم را انجام دهند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این جلسه گفت که طی سال های گذشته مرکز ماده 16در استان وجود داشت اما به دلیل تعریف معتاد متجاهر در قانون و اختلاف نظر موجود بعد از دو سال این مرکز تعطیل و اعتبارات آن نیز قطع شد.
سال 98 برای درمان بیماران متجاهر یک ریال اعتبار نداشتیم که با کمک استانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر بخشی از هزینه‌های درمان معتادان متجاهر را پرداخت کردیم و با وجود پیگیری‌های زیادی که انجام شد مکان مناسبی برای راه اندازی مرکز ماده 16مشخص نشده است و براساس مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت توسعه منابع استانداری باید در ارتباط با تامین مکان همکاری لازم را انجام دهند.
 به گزارش«خراسان جنوبی» با گذشت چند ماه از این جلسه و اهمیت این موضوع هنوز مکانی برای راه اندازی مرکز ماده 16 در بیرجند با وجود پیگیری های انجام شده مشخص نشده است.
400 معتاد متجاهر
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بعد از گذشت چند ماه از طرح این موضوع در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان، با اعلام این که ۴۰۰ معتاد متجاهر شناسنامه‌دار در استان وجود دارد که اگر این مرکز راه‌اندازی شود بسیاری از معضلات این حوزه رفع خواهد شد، می گوید: به دلیل همکاری نکردن دستگا ه های اجرایی استان هیچ کاری در باره ایجاد مرکز ماده 16 انجام نشده است و سپاه استان هم که قرار بود مکانی را برای ایجاد این مرکز در بیرجند مشخص کند، مکانی برای راه اندازی آن معرفی نکرده است و مصوبه راه‌اندازی مرکز ماده 16که از مصوبات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است هنوز اجرایی نشده است.
«حسنی مقدم» یادآور می شود که به دلیل نبود مرکز ماده 16در بیرجند، معتادان متجاهر جمع آوری شده در مراکز تبصره2 ماده 16 در کنار معتادانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد اقدام کرده اند، نگهداری می شوند و اگر مرکز ماده 16 به زودی در مرکز استان راه اندازی نشود، معلوم نیست در آینده هم بتوانیم کاری انجام دهیم.
جمع آوری با نیروی انتظامی
وی با بیان این که وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر با نیروی انتظامی است، خاطر نشان می کند که مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی استان مکانی را برای این منظور مشخص کرده که به تایید کارشناس حقوقی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور هم رسیده است اما از آن جایی که این مکان چهار سال باید در اختیار شورای هماهنگی باشد، این احتمال وجود دارد که مدیرکل زندان های استان با این شرط موافقت نکند و در جلسه این هفته شورای مبارزه با مواد مخدر استان با حضور استاندار این موضوع مطرح خواهد شد.
حجت الاسلام «وحدانی نیا» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم با اشاره به این که سپاه استان ایجاد اردوگاه کار و درمان معتادان را مطرح کرده که هزینه بر و زمانبر است، می گوید: استاندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان باید از دستگاه های اجرایی بخواهد تا یکی از ساختمان های خالی مناسب این کار را برای راه اندازی مرکز ماده 16در اختیار این شورا قرار دهد.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان هم از نگهداری معتادان متجاهر در مراکز مجری تبصره 2 ماده 16 ذیل مراکز ماده 15 به دلیل نبود مرکز ماده 16 در بیرجند خبر می دهد و می گوید: تا پایان مرداد 209 معتاد متجاهر در این مرکز پذیرش شده اند که بعد از طی دوره درمان براساس حکم صادر شده ترخیص می شوند.
به گفته «شرفی» چهار مرکز تبصره 2 ماده 16 در بیرجند وجود دارد که یکی به زنان و سه مرکز دیگر به مردان اختصاص یافته است و معتادان متجاهر 14یا 15 روز باید در قرنطینه باشند تا بعد از تایید دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر مبتلا نبودن به کرونا برای طی دوران درمان وارد این مرکز شوند.