از گوشه و کنار استان

ظلم به خرمای نهبندان

با توجه به نبود سردخانه و صنایع بسته‌بندی در نهبندان خرماکاران ناچار هستند هنگام برداشت، محصول خود را به صورت فله‌ای عرضه کنند. مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: نبود سردخانه و صنایع بسته‌بندی مشکل اصلی نخل‌داران شهرستان است که باعث شده است عایدی چندانی از دسترنج خود نداشته باشند.
به گزارش ایرنا، «حیدرپور» افزود: سطح زیرکشت خرما در نهبندان ۳۶۵ هکتار که از این وسعت ۲۵۰ هکتار بارور است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح ۶۷۵ تن خرما برداشت شود.
وی با اشاره به این که امسال برداشت خرما حدود ۲۰ درصد کاهش دارد و علت اصلی آن وقوع توفان در خرداد و مرداد بود، اظهارکرد: بیشتر نخلستان‌های نهبندان در روستاهای دهسلم، بندان و چاهداشی وجود دارد و ۳۵۰ بهره ‌بردار در زمینه تولید این محصول فعالیت می کنند.
وی با بیان این که برداشت خرما تا اوایل آبان ادامه دارد، افزود: خرمای نهبندان بیشتر در شهرستان و استان به مصرف می‌رسد البته به صورت محدود به خارج از استان هم صادر می‌شود.
وی کبکاب، زاهدی، مضافتی، ارقام محلی، خاره خوش و پرکو را از مهم ترین ارقام تولیدی خرمای نهبندان ذکر کرد و گفت: شهرستان نهبندان دومین تولیدکننده خرما در خراسان جنوبی است.
به گفته وی هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خرمای تازه بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان  است که در صورت فراوری ارزش آن افزایش خواهد یافت، البته نبود واحد فراوری از دیگر مشکلات نخل‌داران منطقه است.
وی گفت: طرح احداث سردخانه در نهبندان از طریق ستاد توسعه خاوران ارائه و در این ستاد مصوب شده اما سرمایه‌گذار مراجعه نکرده است.