مسکن ملی بیرجند هنوز روی خاک ؛ 2 سال گذشت

اکبری
 «طرح ملی مسکن» وعده دو ساله دولت قبل برای خانه دار شدن  و از همان ابتدا با اما و اگرهای بسیاری همراه بود. تسهیلات گران قیمت و کم، شرایط سختگیرانه و ... مدت ها افراد را در صف ثبت نام نگه داشت. در گزارش های مسلسل وار «خراسان جنوبی» طی این مدت هر روز یک کمبود و مشکل از این طرح و دردسرهای متقاضیان به رشته تحریر درآمد و این روزها متقاضیان مسکن ملی در مرکز استان که پس از کش و قوس فراوان و گذر از هفت خان به مرحله ساخت و ساز رسیده اند در مسیر آماده سازی اراضی شاهد فرصت سوزی ها هستند.
از همان ابتدای شروع طرح و در صف قرار گرفتن متقاضیان خانه، متولیان راه و شهرسازی دراخبار بارها از تامین شدن زمین برای متقاضیان طرح ملی مسکن گفتند، انتظار می رفت طی این دو سال در مرکز استان که بخش مسکن معضلات بیشتری دارد، تسطیح و آماده سازی اراضی در محل در نظرگرفته شده انجام شود و پس از مشخص شدن فهرست نهایی متقاضیان و انجام مراحل اداری، تحویل اراضی برای ساخت و ساز انجام شود اما تعلل ها سبب شد تا بسیاری از متقاضیان مرکز استان در صف هموارسازی اراضی باقی بمانند و با مشاهده فرصت سوزی و گرانی روز افزون مصالح ساختمانی مسیر ساخت مسکن را همچنان ناهموار ببینند.
یک متقاضی مسکن ملی که در گروه بندی پنج نفره اش موقعیت زمین مد نظر برای ساخت و ساز در حاشیه بولوار اعلام شده است به خبرنگار ما می گوید: سال گذشته دو ماه در صف ثبت نام بالا و پایین شدیم. با آن که هیچ تسهیلات دولتی مسکن دریافت نکرده بودیم اما به دلیل ثبت نام در طرح های قبلی فرم جیم قرمز اعلام شد و پس از طی کردن مراحل اداری فرم جیم سبز و ثبت نام انجام شد.
در آن زمان وعده بر این بود که طرح ساخت مسکن ملی دو ساله به سرانجام برسد و همین سبب شد تا به شدت پیگیر خانه دار شدن در این طرح باشیم. پس از دردسرهای ثبت نام در صف نامه نگاری های اداری اداره راه و شهرسازی و شهرداری بودیم و اکنون با انجام گروه بندی پس از دو سال با موافقت همگی با هزینه های نجومی اعلام شده توسط پیمانکار برای ساخت و ساز و عقد قرارداد، این روزها به دنبال زمین هستیم تا ساخت و ساز را شروع کنیم اما پس از دوسال، حالا اراضی در حال هموارسازی است و مشکل تحویل زمین وجود دارد. او می افزاید: متولیان مسکن در مرکز استان مگر از دو سال پیش این اراضی را برای طرح ملی پیش بینی نکرده بودند و چرا در دقیقه 90 می خواهند همه کارها را انجام دهند؟!
دیگر متقاضی هم با اشاره به هزینه های سرسام آور مصالح و افزایش روز افزون نرخ آن می گوید: سال گذشته اگر این همه مراحل اداری نبود با 300 میلیون تومان می توانستیم حداقل بخشی از کار را انجام دهیم اما اکنون با این وضعیت و هزینه های اعلام شده توسط پیمانکار با دو برابر این مقدار هم کار به اتمام نمی رسد. به گفته وی، جدا از تسهیلات 18 درصدی و ... متقاضیان باید به دلیل تعلل مسئولان ضرر و زیان زیادی را متحمل شوند. وی می افزاید: در تمام مراحل ساخت مسکن در این طرح با مشکل مواجه شدیم و جدا از 40 میلیون آورده که در همان ابتدا به حساب واریز کردیم تاکنون هزینه زیادی برای تامین نقشه، پیمانکار و صدور جواز ساخت پرداخت کرده ایم که در واقع هیچ است و هنوز آجری روی آجر نگذاشته ایم. این روزها در مرکز استان زمین هایی که قطعه بندی آن به گفته مسئولان راه و شهرسازی انجام شده در مرحله هموارسازی مانده است و باید منتظر بمانیم.
«صمصامی» مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی در این باره می گوید: برای تامین زمین مشکلی وجود ندارد و اراضی مشخص و قطعه بندی انجام شده است. هموارسازی اراضی هم در حال انجام است و افرادی که پروانه ساخت دریافت کرده اند با مراجعه به اداره راه و شهرسازی می توانند زمین را تحویل بگیرند.