برخی پزشکان بیگانه با کارت خوان

اکبری- تجهیز مطب پزشکان به کارت خوان از مصوبات مجلس در سال 97 است که از اوایل سال 98 رنگ اجرا به خود گرفت. بر این اساس و طبق تبصره ۶ قانون بودجه سال 98 و ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام فعالان عرصه سلامت که مجوز فعالیت آن ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ... صادر می‌شود، مکلف شدند درخصوص نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی (کارت خوان) اقدام کنند. حال با گذشت بیش از دو سال از این ابلاغ برخی پزشکان بدون توجه به این مصوبه و ابلاغ انجام شده از انجام این قانون سر باز می زنند و هزینه ویزیت را به صورت نقد دریافت می کنند و بسیاری از بیماران و همراهانشان را به دردسر می اندازند.
برای تهیه گزارش راهی چند مطب می شویم. در این شرایط کرونا ،مطب ها شلوغ تر از هر زمان دیگری است. در بسیاری موراد شاهد پروتکل شکنی ها هستیم. در برخی مطب ها جای سوزن انداختن نیست. بیماران اگر چه از روزهای قبل نوبت گرفته اند و از طرف منشی ، ساعتی برای حضور در مطب و ویزیت توسط پزشک برایشان مشخص شده است اما گلایه دارند که هنگام حضور در مطب باید بیش از یک تا دو ساعت در این شرایط کرونا و شلوغی منتظر بمانند تا نوبتشان شود. اما موضوع اصلی که در این مطب برای بیماران و همراهانشان آزاردهنده شده ، این است که یا کارت خوان نصب نیست  یا  اگر نصب باشد با اعلام منشی که کارت خوان خراب است باید پول نقد برای ویزیت در اختیار داشته باشند. بیماران هم در این شرایط کرونا برای تهیه پول نقد باید راهی کوچه و خیابان و عابر بانک شوند.چند مطب را در یک ساختمان پزشکان از نظر می گذرانم. با آن که دستگاه کارت خوان پشت باجه قراردارد اما غیرفعال است و بیماران برای تهیه پول نقد راهی خیابان می شوند.
اما برخی مطب ها هم کارت خوان  نصب دارند و هزینه  ها هم به صورت الکترونیک پرداخت می شود.
در یک مطب دیگر که افراد از نقاط دور و نزدیک آمده اند از همه پول نقد دریافت می شود. هزینه ویزیت پزشک 85 هزار تومان است و افراد برای تهیه آن به عابر بانک مراجعه می کنند.
پول نقد در دست
اما شلوغی یکی از مطب ها در یک ساختمان آن هم در شرایط قرمز کرونا دارای نمای خاصی است. با آن که کارت خوان روی میز منشی قراردارد اما افراد یک به یک پس از نوبت گیری به عابر بانک مراجعه می کنند و پول نقد می آورند.یکی از افراد حاضر در مطبی که کارت خوان ندارد، می گوید: بسیاری از بیماران از روستا و شهرهای دیگر می آیند، بیش از 50 بیمار نوبت گرفته اند. همه به ناچار پول نقد می دهند و در این شرایط کرونا این موضوع جای تعجب دارد. فرد دیگری هم می گوید: طی چهار روز گذشته چهار نوبت به همین پزشک مراجعه و هر بار هم هزینه 85 هزار تومان ویزیت را به صورت نقد پرداخت کردم. در این چهار روز وضعیت برای همه بیماران همین گونه بود.
دریافت شکایت های بسیار
اما روابط عمومی امور مالیاتی استان در این باره می گوید: به منظور شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و تکمیل بانک های اطلاعاتی سامانه های طرح جامع مالیاتی، نصب و راه اندازی صندوق های فروش و کارت خوان در دستور کار ویژه امور مالیاتی قرار گرفت و با جدیت در دست اقدام است و اگر مودیان مالیاتی از این کار خودداری کنند برایشان ضررهای بسیاری در پی دارد. به گفته «زراعتکار» پزشکان و ... موظف به نصب کارت خوان در مطب ها هستند و شکایاتی که به سازمان در این باره می رسد بسیار است. از این رو دادستانی و ... مداخله دارند و چنان چه این روند ادامه یابد جرایم سنگین درانتظار متخلفان خواهد بود. شهروندان هم می توانند شکایات خود را در این موارد به سامانه 1526 اعلام کنند.