تب «تاناکورا»

مهدیه مودی- چند سالی می شود بازار فروش لباس های تاناکورا یا همان لباس های دست دوم در بیرجند داغ است. 
عده ای برای ارزان بودن و تعدادی با وعده های مارک بودن، مشتری این بازار می شوند که از زیرزمینی و فروش خانگی پا را فراتر گذاشته و در ملاء عام در برخی از روزبازارها و مغازه های شهر انجام می شود. 
مسئولان چند سالی است دغدغه جمع آوری این لباس ها را دارند اما تاکنون چندان کاری انجام نشده است.
یکی از پرفروش ترین مکان های عرضه لباس های دست دوم در بیرجند چهارشنبه بازار است. عرضه کنندگان لباس های دست دوم در این بازار تا یک سال قبل در حاشیه این روز بازار اقدام به فروش می کردند که با هماهنگی انجام شده در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شد این فروشندگان توسط شهرداری جمع آوری شوند که این اقدام هم انجام شد و در شرایط فعلی شهروندان شاهد حضور این فروشندگان در چهارشنبه بازار هستند.
وارد چهارشنبه بازار که می شوی شلوغی و ازدحام جمعیت در اطراف چند دست فروش نظرت را جلب می کند. یکی از خریداران این نوع کالا می گوید: همه نوع اجناس دست دوم به غیر از لباس در چهارشنبه بازار با قیمت بسیار مناسب وجود دارد و به دلیل این که توان خرید اجناس نو و دست اول را ندارم از خرید این نوع کالاها استقبال می کنم.
وی ادامه می دهد: در چهارشنبه بازار حتی ملحفه دست دوم هم عرضه می شود و خریداران زیادی برای این کالاها وجود دارد.
وی در مورد جمع آوری این کالاها می گوید: اگر اجناس نو با قیمتی ارزان تر عرضه شود هیچ فردی تمایل به استفاده از لباس های دست دوم را که نمی داند متعلق به چه فردی بوده است، ندارد.
جمع آوری نشود
عرضه لباس دست دوم در برخی از خیابان ها و مغازه های این شهر انجام می شود. 
یکی از این مغازه ها چند سال است که لباس دست دوم عرضه می کند و شهروندان از تمام نقاط شهر برای تهیه لباس مورد نیاز خود به این مکان مراجعه می کنند. وارد مغازه که می شوی لباس هایی به چشم می خورد که در نگاه اول نو به نظر می رسد اما آن ها هم دست دوم هستند و به قول فروشنده مارک.
انتهای مغازه لباس های رنگی زیادی وجود دارد که روی هم تلنبار شده  و باید از بین آن ها لباس مورد نظر را پیدا کرد البته فروشنده اصرار دارد این ها هم خیلی کهنه نیست اما قیمتش از لباس های ابتدای مغازه ارزان تر است. 
ازدحام جمعیت برای تهیه لباس از طبقه پایین و زیرزمین مغازه نظر خریداران را جلب و آن ها را وادار می کند برای دیدن هم که شده به این مغازه بروند. 
اینجا هم انبوهی از لباس دست دوم وجود دارد که روی هم انباشته شده و خریداران در حال پوشیدن و پرو این اجناس هستند. 
یکی از خریداران که بابت خرید کاپشن برای پسر خود مراجعه کرده است، می گوید: 4 فرزند دارم که تهیه لباس زمستانه برای هر کدام از آن ها به صورت مجزا برایم امکان پذیر نیست، شنیدم مغازه ای هست که کاپشن دست دوم با قیمت مناسب عرضه می کند و با مراجعه با این مغازه متوجه شدم تهیه لباس بسیار مناسب تر از لباس نو است و با پرداخت هزینه یک کاپشن نو می توانم برای دو فرزندم از این مغازه لباس تهیه کنم.
وی از مسئولان می خواهد مغازه های عرضه لباس دست دوم در شهر را جمع آوری نکنند و به  فکر افرادی که توانایی مالی خرید لباس نو را ندارند، باشند. 
خانم دیگری که مشغول خرید مانتوی دست دوم است هم می گوید: اگر از عرضه این گونه اجناس در شهر ممانعت شود برخی توان تهیه لباس را نخواهند داشت ضمن این که اگر مسئولان می گویند باید جمع شود چرا پروانه فعالیت صادر می کنند؟
وی به فعالیت چند مغازه فروش لباس دست دوم دیگر در شهر اشاره می کند و می افزاید: این مغازه ها بیشتر در شمال شهر وجود دارد هرچند خیابان های مرفه نشین هم از این مقوله برخوردارند. 
به گفته وی، لباس های دست دوم بین شهروندان آنقدر تقاضا دارد که برخی از آرایشگاه ها، باشگاه های ورزشی و... هم با در نظر گرفتن سود خود اقدام به این امر می کنند.
وی از تبلیغات مغازه های فروش لباس های دست دوم در شمال شهر در فضای مجازی و سایت دیوار بیرجند خبر می دهد.
 یکی از فروشندگان این مغازه با بیان این که لباس ها را مستقیم از پاکستان تهیه می کند، می گوید: لباس ها دست دوم نیست و همه مارک است، فقط به دلیل این که داخل گونی ها به صورت فشرده عرضه می شود کمی ظاهر خود را از دست می دهد و چون با قیمت کمتری می خریم ارزان تر به مشتریان عرضه می کنیم.
سیاست دو گانه
رئیس مجمع امور صنفی استان در گفت وگو با «خراسان جنوبی» می گوید: با فروش لباس های دست دوم در مغازه ها و واحدهای صنفی برخورد می شود و در حال حاضر هیچ واحد صنفی لباس دست دوم عرضه نمی کند.
«یزدانشناس» می افزاید: در سال جاری 4 واحد صنفی فروش لباس دست دوم جمع آوری شد که هم اکنون لباس نو عرضه می کنند. 
وی با بیان این که فروش لباس دست دوم در چهارشنبه بازار توسط دوره گردها و دست فروشان انجام می شود، به این نکته اشاره می کند که سیاست های دوگانه در برخورد با جمع آوری این لباس ها تاثیری ندارد و اگر با اصناف برخورد و در دیگر اماکن اقدام به فروش شود به طور قطع واحدهای صنفی دوباره به عرضه این گونه اجناس روی می آورند.
جمع آوری در چهارشنبه بازار 
مسئول حراست شهرداری بیرجند هم در مورد عرضه لباس های دست دوم در چهارشنبه بازار بیرجند می گوید: چند وقتی است که از ورود فروشندگان این اجناس به داخل چهارشنبه بازار ممانعت شده و اقدامی در این زمینه انجام نمی شود.
«سنجری» می افزاید: از آنجا که این فروشندگان و برخی شهروندان اصرار به عرضه داشتند در حاشیه خیابان و مقابل چهارشنبه بازار این اقدام انجام می شود که مقرر شد شهرداری با همکاری نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری این دست فروشان کند.
برخورد جدی نیست
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان هم عنوان می کند: با هماهنگی ها و پیگیری های انجام شده توسط کمیسیون استان طرح جمع آوری و برخورد با مراکز عرضه پوشاک دست دوم با محوریت این کمیسیون در سال 93 با مشارکت دستگاه های عضو و یگان های کاشف اعم از پلیس آگاهی و اماکن عمومی ، تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، بازرسی و نظارت اتاق اصناف، دانشگاه های علوم پزشکی، مجامع صنفی و اتحادیه اجرا شد.
به گفته «حسنی مقدم»، پوشاک دست دوم یا «تاناکورا» آلوده است و به دلیل مخاطرات بهداشتی استفاده از این نوع پوشاک هرگز توصیه نمی شود و آزمایش های گوناگون از این قبیل پوشاک قاچاق موید آلودگی های مختلف بهداشتی، پوستی، ویروسی و... است که سلامت جامعه را به مخاطره می اندازد.
وی ادامه می دهد: جمع آوری این قبیل کالاها در جلسات مختلف پیگیری شد و اعضای کارگروه باید با فروشگاه های عرضه لباس دست دوم برخورد می کردند اما متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است.
به گفته وی، در زمینه فروشندگان پوشاک دست دوم حاشیه چهارشنبه بازار هم با توجه به اتمام مهلت یک ماهه به این فروشندگان، از ابتدای آذر ماه سال جاری باید نسبت به برخورد قانونی و جمع آوری آنان اقدام می شد اما متاسفانه شاهد فعالیت بیش از پیش فروشندگان هستیم.
وی در زمینه برخورد با باندهای قاچاق این نوع کالا عنوان می کند: برخورد جدی با سرشبکه های عرضه پوشاک دست دوم باید قبل از ورود به داخل استان باشد تا از به وجود آمدن هرگونه مشکل جلوگیری شود .
وی می گوید: بیشتر پوشاک دست دوم از سیستان و بلوچستان وارد استان می شود.