حقانی - حدود 3ماه از خالی شدن پست مدیریت اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان قاینات و منصوب شدن این فرد در اداره بیرجند می گذرد اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی از طرف مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای معرفی مدیر جدید اوقاف و امور خیریه شهرستان به عمل نیامده است، به عبارت دقیق تر از مهر ماه امسال رئیس اداره اوقاف وامور خیریه قاینات با حفظ سمت، سرپرستی اداره شهرستان بیرجند را نیز برعهده دارد و این جابه جایی باعث شده که رئیس این اداره هفته ای یک یا دو روز به پست قبلی خود مراجعه کند .
مسئول جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند به صورت یک بام و دو هوا در روزهای پنج شنبه هر هفته به قاین مراجعه و به عنوان مدیر این اداره در این شهر نیز انجام وظیفه می کند و چنانچه بین هفته، ارباب رجوعی به این دستگاه مراجعه کند باید یک هفته سرگردان و بلاتکلیف باشد تا روز پنج شنبه مسئول اداره بیرجند برای بررسی امور آن هم در یک روز نیمه تعطیل به قاین بیاید. امور فرهنگی اداره اوقاف وامور خیریه بخش مهمی از برنامه های فرهنگی ومعنوی را بر عهده دارد، آن طور که شنیده می شود با پایان یافتن خدمت سربازی مسئول این حوزه ، پست وی نیز همچنان خالی و در این اتاق همانند اتاق رئیس اداره بیشتر مواقع بر روی ارباب رجوع بسته است.با توجه به این که شهرستان درمیان نیز زیر مجموعه اداره بیرجند است وهمزمان این مدیر مسئولیت اداره بیرجند، درمیان وقاین را برعهده دارد، جای این پرسش وجود دارد که آیا یک نفر توان مدیریت چند مجموعه با این وسعت و فاصله را دارد؟یکی از مستأجران اوقاف و امور خیریه قاینات گلایه داشت از این که سه هفته پشت سر هم برای گرفتن یک امضاء به این اداره مراجعه کرده اما کسی پاسخگوی او نبوده است. وی در گفته هایش اهمیت وقف در اسلام و سفارش های رسول خدا(ص) را مطرح کرده و می پرسد آیا مسئولان با این اقدام خود در جهت ترویج فرهنگ وقف و تشویق مردم به آن قدم برمی دارند و در حالی که قاینات وقفیات زیادی در استان دارد باید اینگونه مورد بی مهری مسئولان اداره کل اوقاف باشد؟
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
زلال آزاد مقیّد به ردیف و قافیه و اوزان عروضی نیست و در این نوع از زلال بیشتر روی تصویر، تخیّل،کوتاه و محکم گویی و آرایه های نادر تمرکز حواس انجام می گیرد، حتی گاهی هم می بینید که سادگی موضوع به خاطر اهمیت پیام ارجح تر از به کار بردن سایر افاده های ادبی است.اما زلال آزاد از قانون کلّی خارج نمی شود وآزادی اش فقط از قید اوزان عروضی و ردیف قافیه است . در این شعر طبق قانون کلی زلال ، فاصله بین سطرها با شمارش هجاها مراعات می شود.از قوانین زلال آزاد است که 6 هجا در سطر اول و آخر داشته باشد، تعداد هجای بین دو سطر ( تفاوت پلّه ای بین دو سطر همجوار از هم ) حداکثر تا شش عدد است و با یک مقدار تفاوت به طور پله ای نزول و صعود دارد، ( تبصره : در زلال آزاد معمولاً اختلاف بین سطور با یک هجا را تا حدّی که شکل قالب را به هم نزند ، نادیده می گیرند.) ریتم ساده هجایی از ابتدا تا آخر به طور یکسان حفظ شود،تعداد سطرها از 5 کمتر و از 11 بیشتر نباشد، سطرها زیر هم نوشته شوند، سطرهای قرینه یا متقارن از لحاظ طول، وزن و تعداد هجا و تعداد ضرباهنگ باهم مساوی باشند.
مانند:
فـردا
در این مکان
به روی پوست من
نـا مسلمان نـویـسنـد
با خون عشقی که از تو دارم
و مـرا به جـای کفـر
بــه دار کشنـد
نمـی دانـد
کسی
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
فصل شکفتن ، رها شدن
آمد ربیع ، فصل شکـُفتن ، رها شدن
با رویش گـــل نبوی هم صدا شدن
فصل شکـوفه های امامت شکفتن است
از پیله تواتر خاکــــی جدا شدن
در سایه سار باغ نبوت نشــــستن و
با کاروان دلشــــــــدگان آشنا شدن
فصل برون نمودن هر کینه ازدل است
هنگام آشنایی دل ، با خــــــداشدن
آری ربیع موسم باران رحـمت است
از ابر رحمتش گل تکبیر وا شدن
با بلبلان نغمه سرای بهشت گـــو
وقت سرودن است و به گل مبتلا شدن
همراه نور بوی بهشت خـداست با
ماه ربیع آمدن و همــــــــنوا شدن
مصطفی معارف
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رنجبر- انجام فصل سوم باستان شناسی در طبس نیاز به اعتبار دارد.مسئول حوزه پژوهش و برنامه ریزی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید: درصورت اختصاص اعتبار در سال جاری، مطالعات باستان شناسی درمیان به پایان می رسد ، در قاین هم با تخصیص اعتبار صد درصدی این پژوهش ها به اتمام خواهد رسید اما در طبس به دلیل گستردگی و پراکندگی این شهرستان، اعتبار کافی برای اتمام فعالیت های باستان شناسی وجود ندارد.«برآبادی» می افزاید:در فصل اول باستان شناسی طبس که از ابتدای سال گذشته شروع شد با استفاده از اعتبارات سال 93 ، بخش دستگردان مورد مطالعه قرار گرفت.به گفته وی فصل دوم این پژوهش ها اواخر سال گذشته شروع و تا اوایل سال جاری دهستان منتظری بخش مرکزی طبس کاوش شد که در دو فصل باستان شناسی 136اثر کشف و مورد بررسی قرار گرفت که 89اثر مربوط به فصل اول و 4 مورد مربوط به فصل دوم است.وی توضیح می دهد: از 136اثر کشف شده 93مورد جدید است که از وجود آنها بی اطلاع بودیم و43اثر هم از قبل شناسایی شده بود. وی آثار بررسی شده را شامل 18آب انبار ،21قلعه ،11بنای مذهبی ،2آرامستان، 2حمام،13کوره ،2غار 14برج ،4آسیاب و... عنوان می کند و ادامه می دهد: قدمت این آثار به دوره اسلامی باز می گردد و بیشتر آنها مربوط به زمان صفویه و قاجار است اما سنگ نگاره های کشف شده در حال بررسی است واحتمال می رود که مربوط به دوره اشکانیان باشد.وی درباره برنامه فصل سوم باستان شناسی طبس هم می گوید: بررسی ها در دهستان های دیگر بخش مرکزی طبس ادامه دارد اما در سال جاری فقط 15میلیون تومان برای این فصل اختصاص یافته و میزان تخصیص مشخص نیست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ مدرسه با قدمتی بالای یکصد سال در استان وجود دارد گفت: آموزش و پرورش خراسان جنوبی آمادگی دارد یکی از مدارس ۱۰۰ ساله خود را تبدیل به موزه آموزش و پرورش کند.
به گزارش تسنیم عباس لامعی اظهار داشت: در بیش از یک هزارو 700 آموزشگاه خراسان جنوبی نماز جماعت اقامه میشود که از این تعداد در 540 مدرسه نماز توسط روحانی و در مابقی توسط فرهنگیان اقامه میشود.
وی افزود: در حال حاضر 48 مدرسه قرآنی در خراسان جنوبی فعالیت میکنند و علوم و معارف قرآنی را به نسل آینده ساز انقلاب آموزش میدهند.
مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت: امسال بیش از 30 هزار دانشآموز در طرح موضوعی قرآن کریم شرکت کردند و طرح مصباح الهدی (امامشناسی)، سبک زندگی اسلامی و برگزاری مرحله نهایی مسابقات هفتگی درسهایی از قرآن جزو مهمترین برنامههای حوزه معاونت پرورشی در حوزه قرآن و عترت است.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت گروههای آموزشی در مدارس خراسان جنوبی ضرورت دارد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 50 مدرسه با قدمتی بالای یکصد سال در خراسان جنوبی وجود دارد که وجود این تعداد آموزشگاههای تاریخی در خراسان جنوبی حکایت ریشه دار بودن آموزش و پرورش در این خطه از کویر است.
مدیرکل آموزش وپرورش خراسان جنوبی گفت: جذب توریست و کمک به رونق اقتصادی خراسان جنوبی از دیگر مزایای ایجاد موزه در آموزش و پرورش است که هر یک از این 50 مدرسه میتواند فضای مناسبی برای موزه آموزش وپرورش باشد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طبس از لحاظ کمی و کیفی موقوفات بعد از بیرجند حرف اول را در استان می زند و 379 موقوفه در شهرستان به ثبت رسیده است .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: در طبس قدیمیترین موقوفه متعلق به ۲۸۴ سال قبل و مربوط به لطفعلی نادمی است که ۷۰ فنجان آب اراضی طبس را وقف کرده و جدیدترین موقوفه نیز متعلق به بیست روز پیش است که محمدرضا غیبگویی ۱۲ ساعت آب و ۵ هزار متر زمین با نیت عزاداری در روستای زنوغان وقف کرده است.
حجت الاسلام «دادخدا خدایی» افزود: بزرگترین موقوفه شهرستان طبس موقوفه امیرحسنخانی است که ۲ هزار و ۴۶۸ رقبه و ۴۴ نیت دارد و موقوفه حاج محمدباقرعمادالملکی که دارای ۴۹۳ رقبه و ۵۸ نیت است.
وی بیان کرد: در بخش دستگردان ۵۶ موقوفه، دیهوک ۹۳ و در بخش مرکزی طبس ۲۳۰ موقوفه وجود دارد که کل موقوفات به ثبت رسیده در شهرستان ۳۷۹ مورد است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نهمین وآخرین دوره مسابقات تفسیر قرآن کریم «نور الهدی» در خراسان جنوبی برگزار شد.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری نهمین و آخرین دوره مسابقات تفسیر قرآن کریم «نور الهدی» در روز گذشته در استان توضیح داد: این مسابقه در دو رشته از تفسیر قرآن کریم برگزار شد و علاقه مندان در دو رشته تفسیر جزء ۳۰ و جزءهای ۲۷، ۲۸ و ۲۹ به رقابت پرداختند. «حسن سلمانی» گفت: این آخرین دوره ازمسابقات تفسیر نورالهدی است و از سال آینده رقابت های دیگری با رویکرد تفسیر برگزار می شود. بنا بر آمار وی 312 نفر در 9 شهر استان دراین مسابقات شرکت کردند که از این تعداد 241 نفر زن و 71 نفرمرد بودند و این دوره از آزمون در بیرجند، درمیان، زیرکوه، سرایان، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان برگزار شد که بیشترین شرکت کننده را زیرکوه به تعداد۱۱۱ نفر داشت .به گفته وی افراد برتر این مسابقات در هر دورشته مشخص خواهند شد و به آنان که بیش از 70 امتیاز کسب کنند گواهینامه آشنایی با تفسیر، در همان رشته اعطا می شود.وی افزود: پاسخنامه ها برای تصحیح به تهران ارسال شده و نتایج حدود یک ماه دیگر اعلام می شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رنجبر - مصرع به مصرع شعر می چیند درکنار صدای توپ ، تانک و مسلسلی که شبانه روز تکرار می شود. حرف هایش دوباره درآسمان نامه هایش منور می شود برای روشنی بخشیدن به حقایق.«جواد ملکیان» (چهکندی نژاد) راوی می شود برای همه صحنه هایی که از نزدیک لمس شان کرده است ، آرامش یک صبح که دانش آموزان برای مدرسه رفتن دارند و ساعتی بعد دیوارهای سوراخ سوراخ مدرسه که آغشته به خون طفلان معصوم می شود، همه و همه را به چشم خود دیده است.صدای جنگنده های هوایی دشمن که بمب بر سر مردم بی دفاع می افکند و بعد از غبار چیزی جز خاک و خون دیده نمی شود.
صحنه های جنگ
صدای ذکرا... اکبری که از عمق دل بر می خیزد توان رزمنده ها را چندین برابر می کند، آن طرف تر مادری مظلوم در خون خفته و طفلی زار می زند و او که راننده ماشین حمل اسلحه و مهمات است باید امانت را به دست صاحبانش برساند.
حرکت بی رحمانه تانک ها روی تن رنجور خانه هایی که شاید خالی از سکنه باشند و... صدای پسری جوان از پشت تلفن بر جان و دل مادر چشم به راهی می نشیند. بمب ها بر قلب زمین فرود می آید و باجه های تلفن خالی می شود اما او برای دل مادر می ماند و صحبت می کند. همه این صحنه ها را چنان از سطر سطر نامه هایش روایت می کند که اطرافیان ، خود را وسط بحبوحه جنگ می بینند. نامه ها را مانندگنجی نگه می دارند تا او بعد از 20ماه باز گردد.هر صبح وشام که خروس خانه روی پرچین آواز می خواند تا آن لحظه که تاریکی بر روستای «زیروچ »سایه می افکند همه منتظر اویند تا گنجش را صحیح و سالم تحویلش دهند.
نامه ها
و حالا که بعد از سال ها کاغذهای نامه را دوباره از نظر می گذراند هر صحنه صد بار جلوی چشمانش تکرار می شود.
«سلام برادر عزیزم؛ امروزتوپ خانه بعث عراق جاده نوسود پاوه را زیر آتش قرار داد. به گفته آوارگان بعد از بمباران شیمیایی حلبچه بازمانده ها تصمیم گرفتند برای نجات جان خود از مرز پاوه به طرف ایران حرکت کنند ، جمهوری اسلامی استقبال خوبی از بازماندگان کرد.
من به اتفاق فرمانده مهندسی گردان با ماشین به استقبالشان رفتیم و نزدیک پل دو آب ،که رودخانه سیروان از آن می گذرد به انبوه آوارگان عراقی رسیدیم . زنان و مردانی همراه کودکان با اساس زندگی ناچیز، تعدادی سوار بر ماشین های مدل بالا و گروهی سوار بر اسب و قاطر و حتی کودکانی پا برهنه از سرازیری نوسود بالا آمدند تا خودشان را به اردوگاه آوارگان در شهر باینگان در 10کیلومتری پاوه برسانند.»
او تصویر کودکان بی سرپرست عراقی را لابه لای خاطراتش زنده می کند، کودکانی که صدای گریه و همهمه شان اردوگاه را فرا گرفته بود.
مثل رمان بلندی که هر شب و روز آن در ذهن ثبت شده ، از جنگ در نامه هایش نوشته است، از همه لحظاتی که گمان می کند حتی پرندگان و حیوانات هم به جنگ و خشونت عادت کرده اند.
فصل ها را در سطر سطر نامه ها ورق می زند ، رنگ جنگ صفحه را فرا می گیرد، لحظه ای خون، جیغ و فریاد و لحظه ای سکوت، آرامش و...
فصل قرمز پاوه
فصل قرمز خون را در پاوه به خوبی لمس کرد وقتی برای ماموریت به منطقه دوراهی سر پل ذهاب اعزام شد و غرش هواپیما و لحظاتی بعد دامنه کوه سمت چپش مورد اصابت بمب خوشه ای قرار گرفت .
نوشته است « از ماشین پایین پریدیم و سنگر گرفتیم. درختان قطع شدند و گرد و خاک عظیمی منطقه را پوشاند. شهر پاوه در حال سوختن بود » او بازگشت اما آسایشگاه هلال احمر و ماشین های پشتیبانی سوراخ سوراخ بودند، هیچ شیشه ای به تن پنجره ها باقی نمانده بود . به طرف پایین شهر ادامه مسیر داد و ... »
از سرازیری کوچه ها در جویی از خون عبور می کند، حال عجیبی داشت پوتین هایش به خون آغشته شده، لحظاتی بعد مردی از راه می رسد و با آب، خون ها را در سرازیری کوچه به حرکت در می آورد. اوست که در لحظه می سراید:
قاب چشم ها
نامنظم قلب ها
کوه شاه واستوار
غرش دیوار صوتی
بر بلندی های شمشیر(نام روستایی در پاوه)
بمب های خوشه ای
بین ما وآسمان
بچه های مدرسه
در انتظار شیر آب
بمب ها سر می رسند
بر سر سرباز برجک ...
بازنویسی
حالا «جواد ملکیان» است و کوله باری از خاطره ها که با فشردن کلیدهای کامپیوتر، دوباره آنها را بازنویسی می کند، قرار است همه اینها را در کتابی چاپ کند تا هرگز فراموش نشود.
سال 65 هنوز برایش خاطره انگیزترین سال است وقتی با مهارت الکترونیک وارد جبهه و راننده ماشین فرمانده مهندسی شد و توانست اعتماد فرمانده را جذب کند و با او به مناطق مختلف عملیاتی اعزام شود.همه حوادث جنگ را با قلمی روان به رشته تحریر در آورده است. شاعری را از پدر بزرگ و مادربزرگش به ارث برده است . از چاپ کتاب شعر پدر بزرگش هم صحبت می کندکه باعث شد او هم برای چاپ کتاب خاطرات جنگ ترغیب شود.
جنگ تمام شد اما طبع شعرش هنوز باقی است اگر چه شعرهایش رنگ وبوی دیگری گرفته و در قالب ها و موضوع های مختلف شعر می گوید و چند دفتر تا کنون مصرع به مصرع شعر نوشته و جمع آوری کرده است.این رزمنده تاکنون 50 نامه را بازنویسی کرده است، لابه لای کاغذهای رنگ و رو باخته خاطراتش زنده می شود و همت کرده تا پیش از آنکه زمان از دست برود این خاطرات ،دلاوری ها و جوانمردی ها درگنجینه ای حفظ شود.فرزندانش هم علاقه مند هستند تا بدانند صحنه جنگ و از خودگذشتگی ها چگونه بوده است و چرا عده ای از جان گذشتند تا وطن و هم میهنانشان در آرامش باشند.
حسرت
اما حسرت می خورد از اینکه چرا تا کنون در استان اقدام اساسی و مهم برای ثبت خاطرات افرادی که در دل میدان گلوله، تانک و مسلسل قرار داشتند، انجام نشده است.
ناگهان زود دیر می شود، زمان از دست می رود و بسیاری از گنج های تاریخ جنگ ،کوله بار خاطراتشان را با خود می برند بی آنکه جوانان بدانند آن سال ها پشت خاکریزهای جنگ چه گذشت.
هنوز به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار کتابش مراجعه نکرده است تا ببیند حمایت می شود یاخیر. او دلتنگ می شود برای آن روزها که دلاوری های مردان رزم زبانزد بود و روزهایی را در زیروچ به خاطر می آورد که هر چند در مرخصی بود اما پرستوی دلش هوای جبهه داشت.هنوز هم با خواندن نامه ها دلش هوای جبهه می کند تا دوباره خلوص و نیت پاک را تجربه کند، تا دوباره با وجود همه صحنه های خشن جنگ دل رحمی رزمندگان را به خاطر بیاورد.بعضی روزها حتی حدود17 نامه از دوستان و خانواده اش دریافت می کرد که حکایت از اوضاع و احوال کشور داشت، او هنوز نامه های دوستانش را در دست دارد.برگ برگ، گل چیده از صحنه هایی که دیده است تا روزی کتابی از گلستان جبهه به چاپ برساند. او امروز بر بلندای کوهی از خاطرات ایستاده و می خواهد به چاپ خاطرات همه آنهایی که روزگاری در صحنه های دفاع مقدس حضور داشتند توجه ویژه شود تا درس های بی شمار مدرسه جنگ از بین نرود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کتاب «دوزخ» اثر نویسنده مشهور فرانسوی «ژان پل سارتر» را حمید سمندریان به فارسی ترجمه کرده و انتشارات «قطره» آن را روانه بازار کرده است. زمانی که سارتر در روز ۲۱ ژوئن ۱۹۰۵ در پاریس به دنیا آمد تقریبا هیچ کسی گمان نمی کرد که این پسر کوچک روزگاری نویسنده ای بزرگ و فیلسوفی مشهور و آوازه اش در تمام جهان شنیده شود .او آثار بسیاری از خود به یادگار گذاشت ، آثاری چون« تهوع»،« دیوار »،« مگس ها» و... را نوشت. نمایشنامه دوزخ نیز یکی از آثار ارزشمند این اندیشمند بزرگ است که در آن تصویری متفاوت از دوزخ را نشان می دهد، تصویری که در آن خبر از شکنجه گر فیزیکی نیست و افراد به سبب آنچه که انجام داده اند،رنج می برند. در این نمایشنامه خواندنی که به قلم حمید سمندریان ترجمه شده سه شخصیت نا آشنا و غریبه به نام های «گارسن»، «اینز» و «استل» که هیچ وجه مشترکی با هم ندارند، در اتاقی بسته که به سبک دوران امپراطوری روم تزئین شده به سر می برند.
«گارسن» مردی بسیار بزدل است که از جنگ فرار کرده است، «اینز» زنی خبیث و مظنون به قتل شوهر دوستش است و «استل» کودک کشی است که عذاب وجدان این عمل، بر سینه اش سنگینی می کند. آنها مرده اند و این اتاق تصویر «سارتر» از جهنم است. مکانی بدون خواب و رویا، بدون چشم بر هم زدن و بی کتاب و پنجره و...، هیچ آیینه ای وجود ندارد تا به کمک آن خودشان را همان طوری که دیگران می بینند، مشاهده کنند. دوزخی که در آن خبری از شکنجه گر نیست تا آنها را شکنجه فیزیکی بدهد. آنها به سبب پشیمانی خودشان را شکنجه می دهند و تلاش می کنند با توجیه های خود زندگی را که زیسته اند، بررسی کنند.
آنها با انتقادها و با شناختی که به زودی از عیوب دیگری به دست می آورند، همدیگر را شکنجه می دهند.در بخشی از این اثر می خوانیم:«این مجسمه اینجاست، هروقت نگاش میکنم میفهمم که توی جهنم هستم. همهچیز از قبل پیشبینی شده. هیچ وقت باور نمیکردم که چه حرف هایی درباره اینجا می زدن... جهنم پر از وسایل شکنجه است، یادتونه؟ ولی جهنم دیگرانند... جهنم شما هستید...»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قاسمی- اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان زیرکوه فقط یک نیرو دارد.
رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی زیرکوه این مطلب را عنوان کرد و توضیح داد: در حال حاضر همه کاره این اداره همین نیرو است در حالی که در چارت تشکیلاتی فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان؛ کارشناس هنری،فرهنگی و رئیس دیده شده اما جذب دو نفر دیگر، نیاز به برگزاری آزمون استخدامی دارد.
«کوچی» مهم ترین مشکل درحوزه ارشاد اسلامی این شهرستان را کمبود نیرو عنوان کرد و گفت: اداره 6 اتاق خالی دارد که در حال حاضر کتابخانه های عمومی از فضای آن استفاده می کنند. 3 اتاق به سالن های مطالعه خواهران وبرادران و مخزن کتابخانه اختصاص دارد و بقیه در اختیار فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی در مورد چگونگی فعالیت در فرهنگ وارشاد اسلامی با وضعیت موجود پاسخ داد: از ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد هم استفاده می شود. درشرایط موجود 30 کانون فرهنگی هنری در منطقه فعال است و 12 مورد دیگر نیز در یک سال مجوز گرفته وبرخی افتتاح حساب کرده و تشکیل شد.
وی تاکید کرد: همه امورو فعالیت های فرهنگ وارشاد اسلامی از شب شعر، نمایش، هفته کتاب و... را به تنهایی پیگیری می کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حافظ-پنجمین جشنواره ملی وقف چشمه همیشه جاری ، اسفند امسال در بیرجند برگزار می شود.معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسانجنوبی از برگزاری پنجمین همایش ملی وقف چشمه همیشه جاری دراستان خبر داد و گفت: یکی از برنامههای مهم اوقاف و امور خیریه استان در سال جاری، پنجمین همایش ملی وقف چشمه همیشه جاری با موضوع فیلم است.حجت الاسلام «مؤمنیمقدم » توضیح داد: این همایش در قالب نماهنگ، فیلم کوتاه وبلند، کلیپ و برنامههای رادیویی و تلویزیونی و با موضوع های وقف و ایتام، وقف و ازدواج، وقف و محیط زیست، وقف و بیماران خاص و سایر موضوع های مرتبط با وقف انجام میشود و آخرین مهلت ارسال آثار به سایت جشنواره 5 ، داوری 10و اختتامیه 14 اسفند ماه است.به گفته وی هریک از بخش های مختلف همایش جداگانه داوری و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد. وی زمان تولید آثار را از اول فروردین سال 92 به بعد و بدون محدودیت سنی عنوان کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.