printlogo


یادداشت
محرم، فرصتی برای غنی سازی آدم ها
غلامرضا بنی اسدی

گردش ماه و خورشید و زمین و چرخ و فلک و.... همه یک محور دارد؛ امامت. همان حجت بالغه خدا،جل و علا، که اگر زمین و  کهکشان، نفسی از وجود مبارک او خالی باشد، در هم می ریزد. این اعتقاد ماست که در طول اعصار و قرون و در میان همه نسل ها، نگاه ما را به قبله نگاه امام جلب کرده است. 
همین باور است که در عرفه سال 60 هجری قمری، حج را از مکه به کربلا می کشاند و اعمال منی را در عاشورای محرم 61 هجری قمری در گودال قتلگاه به انجام می رساند. درست یک ماه بعد از آن که درمکه ماندگان تیغ بر گلوی قربانی گذاشتند و خود را حاجی پنداشتند با پایان مناسک اما حقیقت چیز دیگری بود. آن سال، همه آن حج ها ناتمام ماند و هرگز هم فرصت اتمام نیافت بلکه به جرئت می توان گفت اعمال کسانی کامل و قبول بود که پای دعای عرفه سید الشهدا(ع) نشستند و با او به قصد هجرت برخاستند و پا به راهی گذاشتند که به کربلا می رسید و در کربلا می ماند که از آن زمان این قطعه جغرافیایی خاک، مبدا و مقصد عشق و معرفت هم شد و می توان به آواز جلی گفت که در ساحت معرفت، همه راه ها از کربلا آغاز می شود و به کربلا ، سرانجام می یابد و هرچه جز این مبدا و مقصدی داشته باشد در هندسه امامت، تعریف نمی شود. 
در این اندیشه، محرم نه صرفا آغاز سال قمری بر اساس تقویم ها که آغاز سال معرفتی هم هست. حتی می توان گفت همچنان که مومنان برای خود سال مالی دارند و حساب و کتاب شرعی، باز محرم می تواند و –حتی- باید آغاز سال تامل و تدبر و درس آموزی باشد. باید آغاز کلاس بالاتر زندگی باشد. من معتقدم هر محرم باید مسیر ما را به سوی کمال، هم هموار کند و هم امتداد بخشد. کسی که به امام حسین علیه السلام و عاشورا و کربلا باور دارد نمی تواند، قبل از محرم و بعد از محرمش یکی باشد. 
همسانی پس و بعد محرم، کفران نعمت حسینی است. این نگاه می طلبد تا همین آغاز محرم، عزم، جزم کنیم و با درس آموزی از مکتب زندگی ساز حسینی، سال را جوری آغاز کنیم که در حوزه معرفت و عمل، به مومن تراز حسینی نزدیک تر شویم. چقدر خوب است که اهل منبر و سخن نیز فضای سخن را جوری طراحی کنند که طرحی برای زندگی فردا باشد. اصلا سخن از محرم، بازخوانی گذشته نیست بلکه با نگاه به آینده، راه نمودن امروز است برمدار حسین(ع). امیدواریم و این امید را به دعا غنی سازی می کنیم، محرم امسال برکت مضاعف و نورانیت مضاعف برای همه انسان ها داشته باشد و این برکت به بزرگی و کرامت باورمندان حسینی بینجامد.ان شاءا....