قاسمی - سینما فیلم نامه می خواهد. اثری باید تولید و اکران شود. در این راستا شرکت های سینمایی اولین خوان تولید فیلم است.
خانه هایی که هر چند با هدف تولیدات کوتاه وبلند ساخته می شوند تا اثری رابه سینماها و اکران در کشور برسانند اما به نظر می رسد در خراسان جنوبی نمی توانند پا را از مرحله تولید فیلم کوتاه ومستند فراتر بگذارند یا این که از مرحله کار سفارشی خارج شده و از روی عشق و علاقه خود یا جامعه اثری تولید کنند، آن ها باید تن به شرایط بدهند تا نام شرکت شان ماندگار بماند.
6 شرکت فعال
6 شرکت سینمایی فعال درخراسان جنوبی وجود دارد. این عدد را سرپرست اداره سمعی بصری فرهنگ وارشاد اسلامی استان بعد از کمی فکر و کم کردن از آمار همه شرکت های سینمایی عنوان می کند و در مورد فلسفه تاسیس آن ها می گوید:
فقط برای تولید فیلم های کوتاه ویدئویی فعالیت می کنند اما موضوع کارشان متفاوت ودر زمینه های مستند، اجتماعی، داستانی و...است البته حالا کار هنری دراین شرکت ها کم شده و بیشتر به تولید سفارشی روی آورده اند .
«غلامی» این کار را در راستای حمایت از آنها می داند و توضیح می دهد: مشخصات این شرکت ها به استانداری و دستگاه های اجرایی ارائه شده زیرا خیلی ها بدون مجوز شرکت سینمایی این کار را انجام می دهند هر چند به صورت موردی و بسیار کم است. اما به منظور حمایت از شرکت های سینمایی به بخش های اداری و... معرفی می شوند .
این یک اقدام در راستای حمایت از شرکت های سینمایی است اما او ازتشکیل شرکت شورای نظارت بر تولید فیلم در فرهنگ وارشاد اسلامی خبر می هد تا برای افرادی که به صورت انفرادی و یا در قالب شرکت سینمایی ،فیلم تولید می کنند مجوزهای لازم را صادر کند .
برای این کار باید هر متقاضی درخواست بدهد و پس از تایید متن فیلم، مجوز دریافت می کند البته بعد ازتولید فیلم هم ، باید دوباره فیلم آنها در فرهنگ وارشاد اسلامی استان بازبینی و تایید شود تا به تکثیر وپخش برسد .
انتظار غیر معقول
به نظر این مسئول ، شرکت های سینمایی بخش خصوصی هستند ونباید از فرهنگ وارشاداسلامی انتظار حمایت مالی داشته باشند البته نوع کمک این اداره کل فرق دارد و در قالب انجمن سینمای جوان است که آن جا هم به دلیل مسائل مالی با مشکلات زیادی مواجه است طوری که سال قبل فقط 8میلیون تومان به این بخش تعلق گرفت و باید برای تولید 6 فیلم کمک شود.
این مبلغ را فرهنگ وارشاد اسلامی به طور مستقل به شرکت های سینمایی نداده اما به هر فرد یا شرکت مستقل که فیلم تولید کند پرداخت شده است، سال قبل هم 19 متن فیلم به فرهنگ وارشاداسلامی ارائه شد که با 6 فیلم ساز قراردادبسته وبین 700 تا 2میلیون تومان به هر یک کمک شد.
ناچیز بودن مبلغ را غلامی می پذیرد و قبول دارد که برای ساخت فیلم خیلی کم است اما فیلم ساز آزاداست که اثرش به نام فرهنگ وارشاد اسلامی نباشد و یا از دیگر دستگاه های فرهنگی مانند حوزه هنری هم کمک بگیرد ولی این اداره کل برای گرفتن وام نمی تواند آنها را معرفی کند و چیزی در این مورد تعریف نشده مگر این که خودشان مانند مجوزهای فنی و حرفه ای اقدام کنند.
او حمایت نشدن شرکت های سینمایی توسط صدا وسیما برای خرید و پخش آثارشان را هم تایید می کند و می گوید: فیلم سازان حتی بعداز تولید نیز از طرف صدا وسیما حمایت نمی شوند و جای تاسف دارد که شبکه استان برنامه های غیربومی دارد درحالی که برخی تولیدات استان به جشنواره های کشور راه یافته وقابلیت پخش دارد.
اگر صدا وسیما بخواهد می تواند از قابلیت های استان استفاده و به این طریق از آنها حمایت کند، کاری که در استان های مجاور اتفاق می افتد. اما بی توجهی به هنرمندان باعث بی انگیزه شدن آنها می شود.
وضعیت مالی خراب
نخستین ومهم ترین مشکلی که کارگردان بیرجندی ومدیر شرکت فیلم سازی هزار دنیای فیلم هم از آن نام می برد. وضعیت مالی خراب است و به گفته او باعث شده بیشتر هنرمندان صحنه را ترک کرده و یا کارشان وابسته به یک ارگان دولتی شود تا از نظرمالی دغدغه ای نداشته باشند و بتوانند به کار خود ادامه دهند. «مهدی صباغ زاده» می گوید: فعالیت هنرمندان از جیب خودشان نیست و مجبورند از موسسات پول گرفته و کار کنند وگرنه چنانچه بخواهند خودشان اثری تولید کنند باید میلیون ها تومان هزینه کنند.
او با سال ها تجربه کاری و تدریس وضعیت تولید فیلم داستانی و مستند را دچار مشکلات می داند و یکی از این معضل ها را موانع و محدودیت هایی بیان می کند که صدا و سیما جلوی آنها گذاشته است برای مثال فیلم بلند «نازگل دختر عشایر» را پس از تولید ، صداو سیما به خاطر همین محدودیت ها پخش نکرد و او با حدود 10 میلیون تومان هزینه از جیب رفته باقی ماند اما با این وجود باز هم از ارضای احساس درونی خود و تجربه به دست آمده راضی است.
فیلم هنری دیگری هم در شرکت او نوشته شده که کار تایید آن یک سال ونیم در صدا وسیما طول کشید اما بعد از آن با مشکل بزرگ هزینه های مالی 60 میلیون تومانی مواجه شد بنابراین چون با 10 میلیون تومان سرمایه اوکاری انجام نمی شد همان ابتدای کار، از تولید منصرف شد.
این طور بود که او کم کم به طرف پذیرفتن کار سفارشی از اداره ها و...هدایت شد؛ فیلم های کوتاه، مستند ، کلیپ و... در راس تولیدات شرکت سینمایی او قرار گرفت زیرا کار هنری به خاطر مسائل مالی سخت شده است و حالا اگر تامین مالی نباشد ذوق و هنر هنرمندان شکوفا نمی شود.
از دستگاه های دولتی هم فرهنگ وارشاد اسلامی فقط مجوز به شرکت او داده وآن طور که توضیح می دهد خبری از اعتبار و کمک مالی نیست فقط انجمن سینمای جوان است که 500تا یک میلیون تومان،آن هم به تازه واردان ودرصورتی که طرح شان تایید شود کمک می دهد اما این عدد ، در برابر هزینه های تولید جوابگو نیست.
تنها عشق و علاقه به کار سینمایی است که او و همکارانش را در این وادی نگه داشته وگرنه انگیزه ای برای تولید نیست حتی وامی هم پرداخت نمی شود و اگر هم بود طرح توجیهی مانع از ورود درخواست تسهیلات آنها به بانک شده است حالا شرکت سینمایی او فقط درجهت تولید سفارشی پیش می رود.
مدیر شرکت سینمایی طبس:نگاه به هنر مثبت نیست
مدیرتنها شرکت سینمایی طبس می گوید: طبس برای تولید فیلم و اکران با مشکلات بزرگی مواجه است برای مثال شهر کوچک و نوع نگاه و تفکر برخی مردم و مسئولان کوتاه است، نگاه به هنر مثبت نیست اما در مناطق بزرگ، علاوه بر نبود این مسائل، امکان استفاده از توان بخش خصوصی واسپانسر وجود دارد.
این ها بخشی از مشکلاتی است که «حسن نظری» تهیه کننده و کارگردان طبسی و مسئول این شرکت از آنها نام می برد و می گوید: با توجه به کوچک بودن شهر و مشکل تامین برخی هزینه های تولید ناچار به انجام کار متقابل برای عوامل خود شدم .
کمک فقط معنوی
او که از حدود 9سال قبل همزمان با تحصیل، چند فیلم داستانی و مستند ساخته است و در چند جشنواره از جمله اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه و شهر آیین جایزه بهترین فیلم کوتاه را به دست آورده است، از حمایت نشدن هنرمندان توسط مسئولان صحبت می کند وتوضیح می دهد: کمک ها فقط معنوی است شاید چون با این مقوله آشنا نیستند ویا هم موضوع همیشگی نبود اعتبار را مطرح می کنند. البته طبس حوزه هنری ندارد و خوب یا بد، تنها چشم امید هنرمندان واین شرکت سینمایی هم به فرهنگ وارشاد اسلامی است اما در این سال ها که در طبس فیلم ساخته است هیچ کمک مادی از این اداره دریافت نکرده وآن طور که خود می گوید فرهنگ و ارشاد در زمینه معنوی حمایت می کند.
کار این هنرمند، فیلم سازی است و به ناچار با عشق به شغلش ، از درآمدهای خود برای کارش هزینه می کند اما در بحث مادی از حرفه اش راضی نیست با این وجود فیلم سازی عشق و هنر است و درآمدش آنچنان که باید باشد نیست . او که کار با صدا وسیما را هم تجربه کرده می گوید: البته قبل از الحاق طبس به خراسان جنوبی آثار خود را به صداو سیمای یزد هم ارائه کرده اما با قیمت خرید کمی برای محصولاتش مواجه شده در حالیکه همان اثر را در شبکه های سراسری به چند برابر فروخته است ولی این مسئله باعث ناامید شدن وی از صداوسیما شده زیرا دیده شدن و وجود فضایی برای خرید آثار، در ادامه تولید موثر است.وی همچنین نبود تهیه کننده وحامی مالی را به سایر مشکلات اضافه و تاکید می کند: مسائل مالی در راس مشکلات است، زمانی که هزینه ها تامین شود می توان با خیال راحت وحتی خارج از استان کار کرد در حالی که مجبوریم همه هزینه های تهیه کننده، گریم، لباس، فیلم برداری و...را از مخارج خود تامین کنیم.