یادداشت
تعداد بازدید : 9
وقف و رسانه ؛ نیاز یا ضرورت
نویسنده : قاسمی
امروزه وقف از پوسته های قدیمی خود خارج شده است و مسئولان اوقاف و امور خیریه هم تلاش می کنند نیت واقفان را به طرف نیازهای روز جامعه هدایت کنند اما جدا از انجام وقف و عمل بانیان آن، فرهنگ سازی و ترویج گسترش وقف موضوعی است که نیاز به توجه بیش از پیش دارد. ناگفته پیداست بیشترین نقش در اطلاع رسانی و آگاه سازی فرهنگ وقف را رسانه ها انجام می دهند چون در نهادینه و جامعه پذیرکردن مولفه های مختلف و از جمله وقف نقش بسزایی دارند.
در این بین موضوع فراموش شده میزان وقف رسانه است، این که رسانه ها چقدر واقف هستند و چه میزان وقف می کنند. این سوالی است که به نظر برخی فعالان رسانه ای تاکنون به آن پرداخته نشده و بیشتر در قالب انعکاس اخبار و گزارش عملکرد به موضوع های وقف توجه شده است در حالی که کارشناسان رسانه خود بر این باورند که می توانند در قالب وقف تخصصی ، رسانه را نیز در این موضوع دخیل کنند موضوعی که بیش از پیش و به سهولت به ترویج فرهنگ وقف کمک می کند.
آن چه مهم است این که در حوزه رسانه، وقفی انجام نشده است .
درحالی که برخی رسانه ها و نیروهایشان آمادگی دارند برای معرفی جایگاه و ساختار وقف همکاری کنند به عنوان مثال هر فعال رسانه ای می تواند در قالب تخصص خود ساعت یا تولیداتی را به وقف اختصاص دهد.
پیشنهاد وقف بر رسانه موضوعی جدید و قابل تامل است چرا که به نقش تاثیرگذار رسانه در ترویج فرهنگ وقف به خوبی پرداخته نشده است البته نباید فراموش کرد که رسانه ها به تنهایی نمی توانند کاری در این زمینه انجام دهند و باید متولیان وقف هم پای کار باشند تا تعامل دو جانبه کمک کننده ترویج وقف شود و برای این کار هم نیاز به برنامه ریزی، تشکیل گروه و سرمایه گذاری، ضروری است.
شفاف سازی در حوزه وقف اولین اصل است که توسط رسانه ها انجام می شود و با یک یا دو بار اطلاع رسانی میسر نمی شود و نیاز به اقدام زنجیره ای و متوالی است.
این نکته نباید فراموش شود که نه کار رسانه به تنهایی تاثیرگذار است و نه اقدام اوقاف بلکه نیاز به برنامه ریزی دقیق و هدفمند و تعیین چشم انداز است و با یک یا دو روز یا یک ،دوسال کار رسانه ای اطلاع رسانی و ترویج وقف به تنهایی پیش نمی رود .
وقف رسانه یک راهکار کوچک است و در کنارش متولیان اوقاف و امور خیریه هم باید هزینه های فرهنگی را تقبل کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 6
18 طرح گردشگری و صنایع دستی برای سرایان
18 طرح گردشگری و صنایع دستی امسال در سرایان انجام می شود.
از این برنامه ها تعدادی طرح ها، توسعه ای و برخی هم جدید است و آن طور که مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: برای امسال انجام 11طرح در حوزه گردشگری و هفت برنامه در بخش صنایع دستی پیش بینی شده که از این تعداد 14 مورد جدید و بقیه شامل توسعه کارگاه های قبلی است و در مجموع 124 نفر تعهد اشتغال ایجاد کرده است.
«عرب» افزود: در بخش صنایع دستی ایجاد سه کارگاه خراطی، هفت کارگاه پارچه و حوله بافی سنتی، دو کارگاه تراش سنگ در برنامه است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
کلک خیال
کم کم غروب ماه خدا دیده می شود
صد حیف از این بساط که برچیده می شود
در این بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت آن کسی است که بخشیده می شود
***
گذشت، ماه خدا و رسید، عید صیام
به هر دو باد، درود و به هر دو باد، سلام
هزار شکر که عید صیام کرد، طلوع
هزار حیف که ماه صیام گشت، تمام
***
نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد
باده خرم عید است که در ساغر شد
روز عید است ، سوی میکده آیید به شکر
که ببخشند هر آن کس که در این دفتر شد
***
دردا که ماه رحمت حق باز هم گذشت
با آن که لحظه لحظه او مغتنم گذشت
درهای مغفرت به روی ما گشوده بود
مهمانی خدا به وسعت جود وکرم گذشت
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 11
11 میلیارد تسهیلات کرونا برای اصحاب فرهنگ و هنر
11 میلیارد و 182 میلیون تومان تسهیلات سامانه کارا در دو مرحله ثبت نام به اصحاب فرهنگ و هنر آسیب دیده از بیماری کرونا در استان پرداخت شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 537 پرونده درخواست تسهیلات با ایجاد اشتغال برای 666 نفر و به مبلغی بیش از13 میلیارد تومان در سامانه کارا ثبت و تاکنون 11 میلیارد و 182 میلیون تومان آن پرداخت شده است.
«ناصر نبی زاده» افزود: تسهیلات سامانه کارا تعداد زیادی از مشاغل مانند ناشران، چاپخانه ها، کتاب فروشان، اهل قلم، موسسات فرهنگی قرآن و عترت، گروه های هنری، آموزشگاه های آزاد و موسسات را پوشش می دهد و در این سامانه متقاضیان دارای کد کارگاهی و همچنین متقاضیان بدون بیمه از تسهیلات 12 درصدی کرونا برخوردار شده اند.
به گفته وی سامانه تحفه نیز برای حمایت از فعالان و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانهای با اعطای تسهیلات 4درصد از صندوق کارآفرینی امید در نظر گرفته شده که از مجموع پرونده های متقاضی در این سامانه از استان، در دو مرحله به 14 پرونده 510 میلیون تومان تسهیلات اعطا شده است.
بخش خصوصی پیشتاز مرمت قلعه برکوه
بخش خصوصی برای مرمت قلعه برکوه اقدم کرد. این اولین مرحله از مرمت این قلعه تاریخی است که بر حسب اتفاق سال 85 در فهرست آثار ملی هم ثبت شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سربیشه با این توضیح گفت: برای اولین بار کار استحکام بخشی قسمتی از پی هایی که از بین رفته شروع شده است و به جز این دیوارها، مرمت برج ها هم با مشارکت بخش خصوصی و اهالی روستا انجام می شود.
«حق پناه» با بیان این که سازمان میراث فرهنگی امسال اعتباری برای این قلعه ندارد مگر این که سال آینده برای آن اعتباری اختصاص یابد، افزود: به دلیل تعداد زیاد آثار و پایین بودن میزان اعتبار نمی توان به همه بناها رسیدگی کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
امثال و حکم
تعداد بازدید : 8
پُف اُستادی رَه نَمِدُ نَدِ
« پُف اُستادی رَه نَمِدُ نَدِ » یکی دیگر از صدها مثلی است که در کتاب «دستان ها و داستان ها» آمده است. مولف کتاب درباره وجه تسمیه آن چنین گفت: این عبارت «پف استادی را نمی داند»، خوانده می شود یعنی از ریزه کاری های کار، بی خبر است. «زنگویی» افزود: گاهی فردی در کاری مشغول است و در تولید و کارش عیب و نقصی دیده می شود که هر چه به او تذکر می دهند، نمی تواند آن را برطرف کند یا جواب قانع کننده ای بدهد بنابراین برای اعتراض به کار او این مثل گفته می شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 6
130 هنرمند طبسی پشت نوبت وام
132 هنرمند طبسی از سال قبل منتظر دریافت وام خوشه صنایع دستی هستند. طرح خوشه صنایع دستی را استاندار سابق سال قبل مطرح کرد تا در هر شهرستان تعدادی از هنرمندان در یک یا دو رشته شاخص آن منطقه با دریافت وام کم بهره و درصدی هم بلاعوض جذب بازار کار شوند. سهمیه طبس براساس توضیح مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان پرداخت وام و بیمه 150 نفر بود که هر چند همه افراد ثبت نام شده در طرح از بیمه رایگان و یک ساله برخوردار شدند اما فقط 18 نفر وام دریافت کردند. «نجاتیان» با اشاره به فعالیت این هنرمندان در رشته سبدبافی گفت: در بخش صنایع دستی ، 200 میلیون تومان تسهیلات برای اشتغال در رشته میناکاری پرداخت شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش خبری
تعداد بازدید : 24
هنر در زاویه نگاه هنرمندان
آن چه امروزه تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی ایران شناخته شده ؛ هنری است متأثر از فضای حاکم بر زمان انقلاب که هنرمند، عکس العمل خود را حتی اگر شده با یک اثر نشان داده است.
هنر، حیاتی ترین و ضروری ترین شاخص زندگی انسان است و گستره ای بسیار وسیع و عمیق دارد. نظام مقدّس اسلامی ما که بر اساس برداشتی نو و استوار بر دین، فرهنگی ترین انقلاب دنیا را به وجود آورد، نمی تواند اهمیت هنر را در گونه های مختلف آن، نادیده بگیرد. برای حفظ جامعیت نگرش دینی و تأسیس نظام اجتماعیِ استوار بر دین، هنر تأثیر بسیار مهمّی دارد و برای همین، تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند، اقدامی اساسی است.
سه تن از هنرمندان از پیشرفتها و نیازهای هنر اسلامی و انقلابی می گویند.
نگارگری و حمایت
پیش کسوت نقاشی و نگارگری استان است که آثارش نه فقط در جشنواره بینالمللی فجر بلکه در موزه کربلا و جشنواره مسکو هم دیده شده است. او که در دوران دفاع مقدس در واحد هنری ستاد جنگ آموزش و پرورش حضور داشته است، از کارهایش در قالب هنرهای اسلامی در دوران پس از انقلاب و حدود ۲۵ تابلوی مذهبی اصیل میگوید که توان چاپ و انتشارشان را ندارد.
«علی فرسادی» هنر استان را نیازمند تشویق و حمایت میداند و از امامجمعهای یاد میکند که از نگارخانهای هنری بازدید کرد. آن نمایشگاه حاصل ۱۰ تا ۱۵سال کار و تلاشم بود که، حجتالاسلام والمسلمین «رضایی» پس از بازدید حتی در نماز جمعه هم خیلی به تعریف از آن پرداخت.
وی پیشنهاد میدهد: اگر کارهای مذهبی هنرمندان استان گردآوری و در نگارخانههای تهران و استانهای دیگر به نمایش گذاشته شود، به یقین از آنها استقبال میشود، حتی در کشورهای اسلامی دیگر نیز مخاطب دارد چون آنها تشنه آثار هنری مذهبیاند و چنین کارهایی باعث صدور فرهنگ اسلام و پیام انقلاب در جهان میشود.
موسیقی، نیازمند مجوز و امکانات
فریبرز مالکی، رئیس سابق انجمن موسیقی استان و مدیر آموزشگاه موسیقی هم از پیشرفت مناسب موسیقی آکادمیک استان در سایه حمایتهای وزارت ارشاد میگوید؛ هنری که پیشتر سینه به سینه آموزش داده میشد و از دو تا سه دهه پیش، رنگ و بوی آموزشگاهی گرفته است.
وی اظهار می کند: اگر حمایتها بیشتر باشد، به طور قطع هنرمندان منطقه امکان رشد بیشتری خواهند داشت امّا چرا صدای سازهای استان شنیده نمیشود؟ چون امکانات و اجازه اجرا ندارد!
به گفته وی، سالن مناسب برای برپایی کنسرت موسیقی در استان نیست، مگر سالن نوساز شهرداری بیرجند که هنوز به بهره برداری نرسیده است. مکانهای موجود هم در اختیار هنرمندان موسیقی گذاشته نمیشود؛ هرچند با همین امکانات، استقبال مردم برای تماشای اجراها یا آموزش خوب است، چرا که موسیقی همواره هنر پرطرفداری بوده اما مهم این است که امکانات و اجازه ارائه آثار هم فراهم شود.
خوشنویسی، غفلت از استعدادیابی
استاد اسماعیلیمود، سالهاست که نامش در اقلیم خطاطی این خطه می درخشد. او از نمایشگاه و کارگاه همنویسی سردار سلیمانی نام میآورد و جشنواره ملی خوشنویسی رضوی که سال گذشته، سه نفر از هنرمندان استان در مرحله اول استادی این جشنواره پذیرفته شدند و اگر در مرحله دوم پذیرفته شوند، درجه خوشنویسی استان را در کشور ارتقا خواهند داد.
او پیشرفت استان و پشتیبانی وزارت ارشاد را پذیرفتنی میداند؛ ولی آگاه است که استقبال مردم از هنر خوشنویسی کم زیرا آموزش خوشنویسی از کتابهای دبستان حذف شده است و این درس در مقطع راهنمایی هم چند جلسهای بیشتر نیست. در گذشته خانوادهها، فرزندان را ترغیب میکردند، امروزه اگر کسی به سراغ خطاطی میآید، بهسبب علاقه شخصی است درحالیکه باید دانشآموزان با برپایی مسابقه یا نمایشگاه، استعدادیابی شوند تا علاقهمندان بهسراغ این هنر بیایند.
این استاد به آسیبهای آموزش هم اشاره میکند و می افزاید: خوشنویسی، هنری است که به چهار یا پنج سال تمرین مداوم نیاز دارد تا به نتیجه مطلوب برسد؛ ولی امروزه هنرجویان تمایل چندانی به تمرینکردن ندارند و بیشتر به فضاهای مجازی وارد شدهاند درحالیکه در کلاس حضوری، دیدن حرکت دست استاد هم آموزش داده می شود ولی در آموزشهای مجازی، اینطور نیست و ممکن است پیشرفت جالبتوجهی بهدست نیاید و هنرجو در میانه راه، یادگیری را رها کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ویژگی های منحصر به فرد پدر علوم ارتباطات ایران در سخن 2 دانشجوی پروفسور
تعداد بازدید : 20
معتمد نژاد فراتر از یک استاد
قاسمی
فردا زادروز زنده یاد پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علوم ارتباطات نوین کشور است. او زاده سرزمین خراسان جنوبی و شهر مود ودارای مدرک کارشناسی رشته قضایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران، دکترای دولتی علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم اقتصادی دانشگاه پاریس، دکترای تخصصی روزنامهنگاری از انستیتوی مطبوعات و علوم خبری دانشگاه پاریس و دیپلم عالی تدریس روزنامهنگاری از مرکز بینالمللی تعلیمات عالی روزنامهنگاری دانشگاه استراسبورگ بود .
دانش ارتباطات در ایران در شرایطی به 40سالگی و بلوغ اطلاعاتی رسید که پدر آن پروفسور کاظم معتمدنژاد بازنشستگی را شروع کرد. او نه فقط در حوزه های مختلف ارتباطات، روزنامه نگاری، حقوق و اخلاق حرفه ای و جامعه اطلاعاتی در 50 سال اخیر نقش موثر و موسس داشت بلکه از اعتبار ویژه ای در محافل و مراکز علمی و فرهنگی ایران و جهان برخوردار بود. وی اردیبهشت سال 13 در مود چشم به جهان گشود و آذر 92 دیده از دنیا بست. زادروز تولد دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات بهانه ای شد تا دیگر بار یاد او را گرامی بداریم.
پدر به حق علوم ارتباطات ایران
دکتر «علی اصغر محکی» از دانشجویان پروفسور معتمدنژاد و از اولین افرادی است که در کشور مدارج علمی رشته ارتباطات را آموخته است و رتبه های مختلفی را در پرونده شغلی اش دارد.
استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری ایران و مدرس مدعو دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل مطالعات معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری پایتخت ومدیر مسئول روزنامه همشهری و... عنوان هایی است که در کارنامه شغلی خود دارد و به خاطرات فراوانش از سال های درس در محضر استاد و شاگردی او افتخار می کند.
او با اشاره به دانش آموختگی پروفسور معتمدنژاد در رشته حقوق، روزنامه نگاری و علوم سیاسی می گوید: او پس از برگشت از فرانسه با این که کرسی تدریس در دانشگاه سوربن را داشت اما به قصد ترویج دانش ارتباطات و روزنامه نگاری به ایران بازگشت و مدرس اولین آموزشگاه روزنامه نگاری در ایران شد. دانشکده علوم ارتباطات ارشد و دکترا هم با تلاش او به نتیجه رسید و با طرح دروس توانست اولین نسل از دانش آموختگان علوم ارتباطات کشور را پرورش دهد و حتی برخی دوستان در خارج از کشور را برای بازگشت تشویق کند.
مرور این چند خط خاطره باور او را محکم تر می کند که پروفسور معتمدنژاد به حق پدر علوم ارتباطات کشور است و تالیفات مختلف استاد در زمینه روزنامه نگاری و علوم ارتباطات جمعی و ... این باور را قطعی می کند. می گوید: استاد در حقوق ارتباطات جمعی و علم ارتباطات بین الملل و... جامع الاطراف بود و علم ارتباطات را توسعه و گسترش داد و البته نقش وی بیشتر از این هاست. به جز تالیفات زیاد در علوم ارتباطات، در راهنمایی پژوهشگران به حوزه های کاربردی علوم ارتباطات هم نقش مهمی ایفا کرد.
دکتر محکی که در مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا ،دانشجوی پروفسور معتمدنژاد و از نزدیک با وی در ارتباط بوده است، نقش استاد را در راهنمایی دانشجویانش به ویژه دکترا مورد اشاره قرار می دهد و می گوید: با توجه به شناخت از هر دانشجو، معتمدنژاد نقشه راهی برای هر کدام داشت و راهنمایی می کرد که هر کدام در چه زمینه و تخصصی کار کنند و پایان نامه خود را ادامه دهند و نتیجه این توصیه و تشویق ها پرورش استادان برجسته علوم ارتباطات کشور است.
توصیه های کارساز استاد
او مثال هایی از یادآوری دوستان و دانشجویان قدیمی و راهنمایی های استاد هم مطرح می کند و می افزاید: به دکتر شکرخواه در زمینه سایبر و ارتباطات بین الملل توصیه کرد و باعث شد در زمینه علم ارتباطات از نخبگان شود یا دکتر نمک دوست با توجه به تخصصش در زمینه روزنامه نگاری تخصصی و محوریت دسترسی آزاد به اطلاعات و تاریخ ارتباطات از سرآمدان شد. دکتر محسنیان راد، دکتر خانیکی، دکتر فرقانی، دکتر رضوی زاده و دیگر بزرگان علم ارتباطات کشور با توصیه و راهنمایی های ارزنده پروفسور معتمد نژاد از افراد شاخص در کشور شدند.
به نظر وی نتیجه و ثمره تلاش و دلسوزی های پروفسور برای علم ارتباطات و دانشجویانش، به بار نشستن شاخه های مختلف علوم ارتباطات درکشور است. استادی که نقش و جایگاه ویژه ای در کرسی های بین المللی داشت در کرسی اجلاس غیر متعهدها، در کرسی ارتباطات یونسکو و... به توسعه ارتباطات منطقه ای کمک کرد.
به جز مدارج علمی او دکتر محکی، از ویژگی های اخلاقی اش هم فراموش نکرده است از این که برای همه دانشجویان نقش پدر، مشاور و امین داشت و دلسوزی اش برای پیشرفت علمی و توسعه اخلاق حرفه ای دانشجویانش زیاد و فراتر از یک معلم و استاد بود و دانشجویان او را مانند پدر می دانستند. از نظر خصایص اخلاقی چنان برجسته بود که روش، اخلاق، مرام و سلوک او ره توشه و تاثیرگذار بر دانشجویانش بود به گونه ای که دانشجویان پایان دوره او و استادان امروز علم ارتباطات از نظر رعایت اخلاق علمی و فردی زبانزد دانشگاهیان هستند.
دقت و وسواس در تالیفات
وی به جز مدارج علمی و اخلاقی استاد به دقت و وسواس عمل او در تالیفاتش اشاره و اظهار می کند: پروفسور معتمدنژاد وقت زیادی برای کتاب هایش می گذاشت تا جایی که با وجود اشراف ویژه بر مطالب آن، بازهم تالیف را به تاخیر می انداخت تا آخرین یافته های علمی را به آن ملحق کند. در ویرایش علمی هم بسیار دقت نظر داشت و اعتبار و تازگی منابع برای استاد بسیار مهم بود و همین وسواس را از شاگردانش می خواست. او تاکید می کند که جای تعجب ندارد که آثار او تا 30، 40 سال بعد به عنوان منابع اصلی تدریس استفاده شود. کتاب ارتباطات جمعی که سال 55 نوشت تا دهه 89 منبع اصلی بود. با وجود بالابودن سن خستگی ناپذیر بود، ارتباطات جمعی را در دهه 80 تالیف کرد که هنوز هم مرجع است.
حتی جزوات دانشگاهی دهه 50 و 60 استاد هنوز جزو مراجع اصلی و معتبر علم ارتباطات است. با وجود این که فرد بزرگی در علم ارتباطات بود اما باعث نشد خود را از مردم سرزمینش تافته جدابافته بداند بسیار خاضعانه و فروتنانه با نامرادی ها کنار آمد و با وجود پیشنهادهای اغواکننده از دانشگاه های جهان در کنار دانشجویان، جامعه علمی و مردم خود ماند.
همیشه دانشجو
دکتر «حسن نمک دوست» هم از استادان معروف روزنامه نگاری و علوم ارتباطات کشور است که توفیق داشته است مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا را با هدایت و کسب تجربه از پروفسور معتمدنژاد سپری کند. او هم در پرونده کاری خود مدارج ارزنده ای دارد و از استادان مشهور در علم ارتباطات است. افتخار می کند که نه تنها از سال 55 در کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکترا دانشجوی استاد بوده بلکه بعد از فراغت تحصیل هم دانشجوی اوست. می گوید: حتی بعد از فوت پروفسور و تا زمانی که زنده ام دانشجوی استاد هستم و دلیلش این است که معتمدنژاد فقط یک استاد در روزنامه نگاری و علم ارتباطات نبود بلکه شخصیتی تاثیرگذار بود که وقتی با او آشنا و دانشجویش می شدی بر همه ابعاد زندگی ات تاثیر می گذاشت.
تاکید وی بر این است که نحوه برخورد پروفسور معتمدنژاد با مسائل مختلف شخصی، اجتماعی، خانوادگی، منش و ... برخاسته از منظر توسعه ای بود که اعتقاد داشت ایران در حال توسعه است و توسعه یافتن یک موضوع لحظه ای و فوری نیست و فرایند پیچیده ای است که به تلاش و زمان نیاز دارد و یاد گرفتنی و یاد دادنی، شکست خوردنی و پیروزشدنی و... است.
به گفته او وقتی از این زاویه به مسائل اجتماعی نگاه می شود، رویکرد توام با استمرار، صبوری و مقاومت را می بینیم به همین دلیل زمانی که 20 روزنامه با هم تعطیل و توقیف شد، معتمدنژاد این کار را نابخردانه و ضد اجتماعی خواند اما توضیح داد که باید سال ها آموزش داد و یاد گرفت تا با این پدیده زندگی کرد تا جامعه، مردم و دولت یاد بگیرند که این رفتار اشتباه است و اگر راه حل این مسائل کوچک را یاد نگرفتیم پس توسعه یافته نبودیم.
به نظر نمک دوست این برخورد معتمد نژاد می آموزد که در جامعه در حال توسعه باید صبور بود و بحران را با تلاش، استقامت، تحمل و مدارا حل کرد. به جز این ویژگی، استاد حل مسائل را جمعی می دید و برخلاف تصور برخی مبنی بر حل برخی نگاه ها و تفکرها از جامعه، او معتقد بود تا حد ممکن اجماع باشد تا مسائل با هم حل شود.
به همین دلیل زمانی که روزنامه ای از او حل مسئله را می خواست روحیه و برخورد استاد با همه یکسان بود. دلیلش این بود که راه توسعه را در تعامل، گفت وگو و ارتباط بین همه تفکرات، گرایش ها و رویکردها می دید .
نمک دوست می گوید: دقت در این ویژگی ها نشان می دهد او فراتر از یک استاد بود معتمدنژاد یک مصلح فرهنگی و اجتماعی بود که اعتقاد داشت در همه سطوح زندگی فردی و اجتماعی باید فرایندهای ارتقای تدریجی را فرا گرفت و در همه سطوح کوشش کرد تا همه زوایای جامعه ارتقا یابد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.