قاسمی- بافت تاریخی بشرویه در معرض آسیب های طبیعی است. سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بشرویه گفت: بخش زیادی از بافت تاریخی شهرستان در معرض آسیب های طبیعی از جمله باران، سیلاب و...است ، بیشتر بام ها مشکل دارد اما میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند برای بازسازی و نگهداری این بافت اقدام کند و به مشارکت مردم نیازدارد.
«سلیمانی» تصریح کرد: به صورت درصدی نمی توان گفت چند درصد از بافت تاریخی نیازمند مرمت وبازسازی است اما بیشتر خانه های خشت وگلی در فاصله هر چندسال باید مرمت شود.
وی اعتبار بخش میراث فرهنگی شهرستان درسال جاری را 70 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: نگهداری ، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی و اضطراری امسال این میزان بودجه دارد البته موافقت نامه ها به تازگی در حال مبادله است و هنوز اعتباری ابلاغ نشده به همین دلیل امسال کار چندانی در این زمینه صورت نگرفته و فقط فضاهای در مسیر هیئت های مذهبی، حسینیه ها و...تا حدودی مرمت شده است .
«سلیمانی» افزود: بافت تاریخی بشرویه سال81 با حدود 22هکتار وسعت به ثبت رسید و تاکنون بیش از 200اثر در شهرستان شناسایی و از این تعداد 67مورد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است .
وی از اقدامات سال گذشته در حوزه میراث فرهنگی؛ مرمت خانه مستوفی و فیاض بخش به منظور ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی شهرستان، نقشه برداری و مستند سازی آثار شناسایی شده باهدف ثبت در فهرست آثار ملی و نقشه برداری و مستند سازی خیابان منتهی به حسینیه حاج علی اشرف را عنوان کرد.
به گفته وی مهمترین اقدامات در حوزه میراث فرهنگی درسنوات قبل تاسیس پایگاه بافت تاریخی ، خرید چند خانه تاریخی شاخص ، انجام اقدامات مرمتی و حفاظتی در محله های تاریخی، جداره سازی و کف سازی معابر بافت تاریخی و مرمت بنا با مشارکت صاحبان املاک است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
واقعیت این است که عملکرد خیال شاعران، محدود به صورت های شناخته شده نیست و همواره نمی توان خیال های یک شعر را با قاطعیت مرزبندی کرد.
گاهی اوقات در یک شعر، دو یا چند صورت خیال طوری در هم تنیده اند که تفکیک و تشخیص آنها از هم دشوار است. از طرف دیگر ، بعضی از صورت های خیال با هم تداخل دارند و به درستی نمی توان گفت با کدام یک روبه رو هستیم.
به عنوان مثال در این بیت خاقانی، اغراق و تشبیه با هم آمده است.
شکسته دل تر از آن ساغر بلورینم
که در مـیانۀ خارا کنی زدست رها
گاهی نیز به تصویرهایی بر می خوریم که نمی توان با صورت های شناخته شده خیال آنها را نامگذاری کرد. این دو بیت از بیدل گویای این مدعی است:
محبت بس که پُرکرد از وفا جان و تن ما را
کند یوسف صدا گــر بـو کنی پیراهـن ما را
چه نیرنگ است بیدل برق دیرستان الـفـت را
که من می سوزم و بوی تو می آید ز داغ من
درست است که هر یک از این دو تشبیه ، نشانی از اغراق در خود دارند ولی این شکل بیان، خارج از محدوده اغراق های ساده است. در شعر افرادی مانند بیدل و مولانا از قدما و سهراب سپهری و برخی دیگر از معاصران، از این گونه خیال پردازی می توان یافت به عنوان مثال در این شعر سهراب سپهری:
من مسلمانم / قبله ام یک گل سرخ / جا نمازم چشمه ، مهرم نور / دشت ، سجادۀ من / من وضو با تپش پنجره ها می گیرم
/در نمازم جریان دارد ماه ، جریان دارد طیف و...
این که ابزارهای شناخت ما در ارزیابی این خیال ها نارسایند، نمی تواند مایه نگرانی باشد چون آنچه مهم است، زیبایی و تأثیر تصویرهاست نه توانایی ما برای تفکیک و نامگذاری آنها.
نکته دیگر این است که حضور صورت های مختلف خیال در یک شعر، بستگی به مقتضیات محتوایی و بیانی دارد و گاهی اوقات در هم تنیدگی خیال و محتوا طوری است که فقط یک نوع صورت خاص می تواند از عهدۀ آن محتوا برآید .
نگرش بعضی شاعران به جهان ، آن قدر متفاوت و برتر است که بیان عادی آن نگرش هم خیال آمیز به نظر خواهد آمد، این یک کاربرد طبیعی خیال است بدون هیچ تصنع و هنرنمایی.
«فهیم بخشی»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رنجبر - محوطه های تاریخی زیرکوه برای ثبت در فهرست آثار ملی نیاز به 100میلیون تومان اعتبار دارد.
مسئول حوزه پژوهش و برنامه ریزی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان به «خراسان جنوبی» گفت: تا کنون 3دوره باستان شناسی و یک دوره تدوین نقشه درزیرکوه انجام شده است، اما تعیین حریم و ثبت محوطه های تاریخی این منطقه درفهرست آثار ملی نیاز به 100میلیون تومان اعتبار دارد.
«برآبادی» با اشاره به 40اثر کشف شده در بررسی های باستان شناسی زیرکوه گفت: بیشتر این آثار مربوط به دوره های اسلامی و شامل آرامستان، آسیاب، برج ، قلعه، حوض انبار،کوره های قدیمی، درختان کهنسال، مزار، بافت صنعتی قدیمی، پاسگاه مرزی و... است.
وی ادامه داد: آخرین دوره بررسی باستان شناسی در منطقه پترگان زیرکوه انجام شد و از شروع مرحله اول در سال 91 تاکنون 39میلیون تومان برای باستان شناسی در زیرکوه هزینه شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رنجبر – تسریع در احداث کتابخانه مرکزی بیرجند و بهسازی کتابخانه استاد سعیدی باید مورد توجه قرار گیرد. «ناصری» گفت: احداث این فضا به عنوان بزرگترین کتابخانه مرکز استان از مصوبات سفر هیئت دولت در سال 82 است اما ساخت آن هنوز عملیاتی نشده و انتظار است با همکاری اداره های کل راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی، این موضوع هم به نتیجه برسد.
وی اضافه کرد: برای جابه جایی کتابخانه استاد سعیدی با توجه به حضور کتابخوان های زیاد ، فضای محدود و نامناسب باید اقدام شود تا این مکان بهسازی و یا به محل دیگری منتقل شود.
وی از افزایش 25درصدی اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای بیرجند در سال جاری اطلاع داد و عنوان کرد: به همین دلیل توانستیم 50میلیون تومان برای ساخت کتابخانه در امیرآباد اختصاص بدهیم. به گفته وی در سال جاری از محل نیم درصد سهم کتابخانه ها از اعتبارات شهرداری به کتابخانه های عمومی ، 140میلیون تومان پرداخت شد که نسبت به 40میلیون تومان در سال 92 رشد خوبی دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به گرایش مردم به شبکه های اجتماعی باید کتابخانه های عمومی امکان دسترسی اعضا به کتاب الکترونیکی را فراهم کنند. وی همچنین از اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی درخواست کرد در سال جاری هم مانند سال های گذشته نمایشگاه کتاب را هرچند با تخفیف کمتر برگزار کند. وی در خصوص پیگیری مصوبه راه اندازی ایستگاه مبادله کتاب از مصوبات سال گذشته جلسات کتابخانه های عمومی بیرجند گفت: این مصوبه تاکنون اجرا نشده اما باید در راستای اهدای کتاب در جامعه تلاش کرد ودر سال جاری این مصوبه پیگیری و عملی شود. وی در ادامه به پیگیری شهرداری در مورد ساخت کتابخانه در شهرک شهید مفتح تاکیدکرد و افزود: با توجه به استقرار دانشگاه صنعتی و سایت اداری، جمعیت زیادی در این شهرک ساکن هستند و نیاز به کتابخانه دارند.
«زمزم»معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در این جلسه از نبود اطلاع رسانی به موقع برای شرکت در جلسات کتابخانه های عمومی بیرجند گلایه کرد و گفت: برپایی نمایشگاه کتاب در برنامه امسال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. نماینده آموزش و پرورش هم از مسئولان متولی فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی خواست تا در مکان های عمومی مانند ترمینال ها و فرودگاه ها کتاب در اختیار مردم قرار بدهند.
« ثقه الاسلامی» همچنین برای معرفی کتابخانه ها به دانش آموزان پیشنهاد داد بروشورهایی برای معرفی به مدارس ارسال شود.
سرپرست کتابخانه های عمومی بیرجند هم گفت: در حال حاضر 8باب کتابخانه شهری، یک مورد روستایی و 6باب مشارکتی در بیرجند فعال است.
«حاجی»افزود:160هزار جلد کتاب در قفسه های کتابخانه های عمومی بیرجند قرار دارد وسرانه کتاب 68درصد است اما سرانه زیربنا به ازای هر 100نفر 2متر مربع است که باید براساس سند چشم انداز برنامه ششم به 4متر مربع برسد.
وی ادامه داد: به نسبت 30درصد رشد جمعیت در مرکز استان، به ساخت کتابخانه بی توجهی شده ودر حالی که بیرجند رتبه اول تعداد اعضای کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی را دارد اما از نظر زیربنا در آخرین مقام است. وی در ادامه به قدمت بالای کتابخانه استاد سعیدی اشاره و عنوان کرد: با وجود3هزار و200عضو این کتابخانه و آمار 32هزاری امانت سالانه کتاب فقط 39میز مطالعه فرسوده در این مکان فرهنگی وجود دارد.
به گفته وی در حال حاضر 5باب کتابخانه ملکی در اختیار نهاد کتابخانه های عمومی بیرجند است وکتابخانه های دیگر نهاد به صورت استیجاری اداره می شود. پیگیری برای احداث کتابخانه مرکزی، جابه جایی یا بهسازی کتابخانه استاد سعیدی بیرجند و اجرای مصوبات جا مانده از سال گذشته از مهم ترین تصمیم های این جلسه بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قاسمی- زمین مورد نیاز برای ساخت سینما در شهرستان درمیان تامین شد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درمیان به نبود سینما در این شهرستان اشاره کرد و گفت:از ۲ ماه قبل سپاه پاسداران با همکاری کمیسیون ماده ۵ شهرستان و با توجه به برگزاری جلساتی در فرهنگ و ارشاد اسلامی ، زمین مورد نظر را پیشنهاد داد و مکاتبات لازم در خصوص تغییر کاربری زمین ادامه دارد و امید است با پیگیری و اتمام این کار، سال های بعد سینما در شهرستان احداث شود.
«حاجی قدیر قیاسی» افزود: از چندین سال قبل پیگیری احداث سینما در دستور کار بوده و گفت وگوهای زیادی با بخش خصوصی انجام و برای ترغیب آن تلاش شد ولی سرمایه گذار با مطرح کردن مواردی مانند استقبال کم از این فضا ، نیاز به سرمایه گذاری بالا و احتمال هدر رفت سرمایه و ... از این کار صرف نظر کرد. وی تاکید کرد: بافت جمعیتی متفاوت شهرستان، وجود اقلیت های متعدد قومی و قبیله ای و تفاوت در مسائل فقهی و عقیدتی می تواند نقطه قوت شهرستان و پتانسیل خوبی در اکران فیلم ها با موضوعات گوناگون و نقطه عطفی برای سوق جمعیت به افزایش اتحاد باشد.
به گفته وی بی شک فراهم کردن زیرساخت ها و بالا بردن سرانه فضاهای فرهنگی و آموزشی کمک شایانی به بالا بردن سطح فرهنگ و هنر این شهرستان می کند و اکران برخی فیلم ها با موضوعات ارزشی ، اخلاقی و ... با هدف بالا بردن سطح فرهنگ مردم شهرستان به کرات در بیشتر نقاط روستایی و شهری انجام شده و در این راستا با تعامل خوب بین ادارات از ظرفیت موجود استفاده کافی شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
حافظ - امسال مجوز فعالیت 10 کانون فرهنگی هنری مساجد در خوسف صادر شد . سرپرست فرهنگ وارشاد اسلامی خوسف با بیان این مطلب گفت: از ابتدای امسال مجوز فعالیت 10 کانون فرهنگی هنری در مساجد خوسف و از جمله در مسجد جامع این شهر صادر شده و تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد منطقه به 30 مورد افزایش یافته است . «سعید امینی نسب» با اشاره به اختصاص اعتبار به کانون های فرهنگی هنری مساجد در دو هفته گذشته افزود: یکسری موافقت نامه ها بین فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دبیر خانه کانون های فرهنگی هنری مساجد و کانون مسجد منعقد می شود که فعالیت های ابلاغی و کارهای خلاقانه انجام خواهد شد و بر همین اساس اعتبار به آنها اختصاص می یابد.
وی فعالیت دو انجمن فرهنگی هنری ثبت شده در خوسف را هم مطرح کرد و توضیح داد: برخی هنرهای دیگر هم در منطقه فعال است اما انجمن های خوشنویسان و ادبی ناقوس بیشتر از بقیه کار می کنند و بیشترین توجه و گرایش هنرمندان به شعر است و خوسف مهد این رشته هنری است .
به گفته وی انجمن های تئاتر و موسیقی هم در حال فعال شدن است و فرهنگ وارشاد اسلامی از همه رشته ها حمایت می کند و به این منظور انجمن ادبی ناقوس در اداره مستقر شده اما انجمن خوشنویسان به دلیل فاصله بافت مسکونی با امکانات اداری در داخل شهر فعالیت می کند.
وی از علل فعال نبودن سایرانجمن های فرهنگی هنری در خوسف، نزدیکی به بیرجند و برگزاری برخی جلسه ها در مرکز استان و...را نام برد .
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رنجبر _ رد آداب و رسوم هر منطقه ای را نه تنها در آثار منثور می توان یافت بلکه در تمام کلمات موزون و آهنگین شعر هم می توان به بلندی قدمت این ریشه ها پی برد.
اما اینجا در خراسان جنوبی، خاستگاه فرهنگ و هنر؛ آداب و رسوم اصیل و غنی در میان همه ابیات تازه سروده شده در قالب معضلات اجتماعی رنگ می بازد و به دست فراموشی سپرده می شود. ادبیات «فولکلور» که روزی زبان به زبان می چرخید و از زبان شیرین پیران قدیم جاری می شد امروز به چشمه خشکیده ای تبدیل شده و لب های تشنه این نوع شعر در میان قافیه های به روز شده دنبال آب حیات می گردد، آداب و رسوم مراسم عروسی، شب یلدا، طلب باران و... در مسیرتند باد هجوم فرهنگ بیگانه از درخت پر بار فرهنگ و ادب همچون برگ پاییزی جدا شده و به زمین بی اعتنایی سپرده می شود.
غفلت شاعران
غفلت و بی توجهی شاعران این خطه از آداب و رسوم کهن منطقه ، مرگ تدریجی شعر فولکلور را رقم زده است آنطورکه استاد و عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند می گوید: زمانی که از جایگاه آداب و رسوم در شعر یاد می شود شعر حالت روایی به خود می گیرد اما امروز در استان کمتر فردی شعر روایی در خصوص آداب و رسوم می سراید. دکتر «واعظی» از جمله این آداب و رسوم ، مراسم یلدا را نام می برد که با آیین خاصی در استان اجرا می شد اما این روزها حتی از یلدا هم در اشعار شاعران رد پایی نیست.
وی عنوان می کند: حتی در لالایی ها و افسانه ها هم کمتر از آداب و رسوم یاد شده است به عنوان مثال «آتشونی» و «چراغونی» جزو آداب و رسوم گذشتگان منطقه بوده که این روزها دستخوش فراموشی شده است به همین دلیل حتی شاعران هم به این موضوع ها نمی پردازند و ترجیح می دهند معضلات اجتماعی را در قالب شعر به تصویر بکشند.
آسیب فرهنگ وارداتی
وی ادامه می دهد: در جامعه به علت بی توجهی آداب و رسوم رو به فراموشی است به عنوان مثال در مراسم عروسی دیگر از حنا بندان و...خبری نیست و این موضوع شعر شاعران را هم تحت تاثیر قرار داده است.
وی توضیح می دهد: آداب و رسوم استان به شدت از فرهنگ وارداتی آسیب دیده و از آنجا که روستاهای زیادی در استان خالی از سکنه شده ادبیات «فولکلور» هم در لالایی ها، فراقی ها و دوبیتی ها به خواب عمیقی فرو رفته است. وی می گوید: خواندن این ادبیات می توانست به ماندگاری و اضافه شدن بخش هایی از آداب و رسوم کمک کند اما رنگ و بوی آداب و رسوم از روستاها گرفته شده و حتی مراسم «تمنای باران» هم که روزگاری در روستاها برگزار می شد در اشعار شاعران کمتر دیده شده است.
وی تاکید می کند: چنانچه شاعران استان همت می کردند این آداب و رسوم مستند و بعد بازسازی می شد اما متاسفانه این موضوع به فراموشی سپرده شده، طوری که در حال حاضر در اروپا، ردای بلند شاعران خراسان از جمله «ابن حسام خوسفی» را الگویی برای لباس فارغ التحصیلان در نظر گرفته اند اما تاروپود لباس محلی استان از هم گسسته شده است و شاعران این خطه هم از این پوشش سنتی در لابه لای اشعارشان یاد نکرده اند.
گویش فراموش شده
یک شاعر آیینی هم با گلایه از فراموش شدن گویش بیرجندی در لابه لای اشعار شاعران می گوید: در بیشتر محافل و مراسم اشعاری از حافظ خوانده می شود در حالی که شاعران توانمند استان می توانند اشعاری با گویش محلی بسرایند تا دراین محافل خوانده شود.
«فهیم بخشی» می افزاید: تکلم با لهجه خراسان جنوبی رو به فراموشی است در حالی که در استان های یزد و اصفهان، با لهجه شیرین خود صحبت می کنند. به گفته وی آداب و رسوم هم ریشه عمیقی در گویش دارد و چنانچه یکی از این دو فراموش شود با نابودی هر دو موضوع روبه رو خواهیم بود.
وی ادامه می دهد: فرهنگ لغات بیرجندی به همت دکتر «رضایی» و دکتر«رفیعی» چاپ شد اما در حال حاضر این اثر در کتابخانه های استان یافت نمی شود و حتی سازمان های مربوط برای تجدید چاپ این اثر و ماندگاری واژگان بیرجندی هیچ تلاشی نکرده اند.
وی عنوان می کند: آثاری از شاعرانی مانند مرحوم «محمد حسین معاضدی» و «ربانی» در خصوص آداب و رسوم یلدا در استان وجود دارد و ازطرفی شاعرانی مانند «محمد حسین بهدانی»، «عظیمی» از درمیان و «مسلم یوسفی» از طبس هم اشعاری با گویش بیرجندی در خصوص آداب و رسوم استان به خصوص شب یلدا سروده اند.
وی به مراسم شب یلدا که متفاوت ازدیگر نقاط کشور در استان برگزار می شود اشاره می کند و می گوید: این مراسم شامل کف زنی می شود اما به دست فراموشی سپرده شده است و کمتر انجام می شود.
وی تاکید می کند:باید مراسم و آیین های استان برای آشنایی جوان ها به نمایش گذاشته شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کتاب «نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی» نوشته «حسین اترک» است که انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را چاپ و روانه بازار کرده است.
هدف اصلی این کتاب تبیین نظریه اعتدال در نگاه حکمای یونان باستان، افلاطون و ارسطو است که اولین نظریهپردازان آن بودهاند.
سپس به بیان سیر تطور نظریه اعتدال در جهان اسلام و یافتن نقاط عطف تاریخی آن و ذکر نوآوریها و ابتکارات حکمای مسلمان در این نظریه از جهات مختلف می پردازد البته هدف نهایی این کتاب بنا به نظر نویسنده ارزیابی نظریه اعتدال و بیان نقاط قوت و ضعف آن است.
روش این کتاب توصیفی ـ تحلیلی بوده و با رجوع به منابع اصیل اخلاقی اسلامی تلاش شده بخشهای مختلف نظریه اعتدال از منظر هر یک از حکمای اسلامی تبیین و با مقایسه آنها با یکدیگر تأثیرپذیریهای آنها از پیشینیان و نوآوریها و تأثیر گذاریشان بر پسینیان مشخص شود.
نظریه اعتدال رایجترین نظریه اخلاقی میان حکمای اسلامی است. بر اساس این نظریه هر فضیلت اخلاقی حد و وسط دو رذیلت افراط و تفریط بوده و میانه روی در هر چیزی فضیلت است. گرچه خاستگاه نظریه در اندیشه افلاطون و ارسطو است، اما حکمای اسلامی چـون مسـکویه، ابنسینـا، غزالـی و خواجـه نصیـر با نوآوریهای خود آن را به کمال رساندهاند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قاسمی- هنر بهترین ابزار برای انتقال مفاهیم قرآنی به جامعه و از نگاه کارشناسانه است.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی دوشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی وهنری قرآن وعترت استان با بیان این مطلب گفت: قرآن تنها معجزه خداوند است که درک آن نیاز به تعقل واندیشه دارد .
حجت الاسلام «حشمتی» زدودن مهجوریت از قرآن را از اهداف در دستور کار این وزارت برشمرد و ادامه داد: مهجوریت زدایی از قرآن با احترام ظاهری، تلاوت و... حاصل نمی شود بلکه نیاز به دقت و تفکر در آیات و عمل دارد و در عصرحاضر هم برای انتقال مفاهیم قرآنی نیاز به ابزاری است که هنر بهترین وسیله از نگاه کارشناسی است.
وی از هنرمندان خواست تا به زیبایی آیات قرآن را در قالب هنرهای مختلف برای جامعه مفهوم کنند و این ابزار می تواند نمایش، فیلم، هنرهای تجسمی و... باشد.
امام جمعه بیرجند هم دراین مراسم به نزول قرآن اشاره و هدف از نازل کردن این کتاب الهی را سخن گفتن خداوند با بندگانش عنوان کرد .
حجت الاسلام والمسلمین «رضایی» نزول قرآن ازسطح بالا به پایین، مثال زدن و بیان شعائر را از ویژگی های قرآن برشمرد که نماد هستند و برای درک آنها باید وارد قرآن شد.
وی به خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) هم پرداخت وگفت: این خطبه چند مسئله را بیان می کند از جمله این که اگر جامعه از فضیلت ها و ارزش های واقعی در مسئولیت های اجتماعی خالی باشد شکست می خورد و اجتماعی که برای علم، تقوا، خدمت و عشق ارزش قائل نشود به همین سرنوشت دچار می شود.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هم روند برگزاری جشنواره های هفته قرآن وعترت در استان راتشریح کرد و گفت: با دقت وتامل در سیره اهل بیت می توان فهمید که قرآن وتلاوت آن در زندگی ائمه چه جایگاهی داشته و چه تاثیری بر اطرافیانشان گذاشته است.
«محبی»با قدردانی از همکاری وتلاش همه دستگاه های دخیل دربرگزاری این جشنواره، اولین تجربه را رضایت بخش خواند و ادامه داد: یکی از مشکلات ما در امور قرآنی این بود که کارها به صورت تخصصی اما جزیره ای انجام می شد اما با برنامه ریزی انجام شده در این جشنواره، برنامه ها با همگرایی وانسجام عملی شد.
درپایان این مراسم از 100 فعال برتر در زمینه قرآن وعترت تجلیل شد. در این جشنواره فاطمه زهرا قاسمی رتبه دوم گزارش نویسی را کسب کرد .
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.